Tandartspraktijk Koper uit Tilburg: Een werkgever wil niets liever dan verzuim voorkomen

  • 26 september 2019 aangemaakt
  • 09 juni 2020 bijgewerkt

Barbara Koper runt samen met haar man Hans Tandartspraktijk Koper in Tilburg. Hij is tandarts, zij praktijkmanager. De praktijk is al 25 jaar klant bij ArboNed. “Op een gegeven moment werd het verplicht voor werkgevers om je aan te sluiten bij een arbodienst en sindsdien zijn we bij ArboNed”, herinnert Koper zich. In dit interview vertelt ze hoe de tandartspraktijk zich inzet voor gezondheid en vitaliteit onder de werknemers en haar arbeidsrisico's vermindert.

Barbara en Hans Koper startten hun tandartspraktijk in 1987 met één stoel en één assistente. “Sindsdien is de tandheelkunde behoorlijk veranderd en huizen we in een groter pand, met meer werknemers”, vertelt Barbara Koper.  

Goed voorbeeld doet volgen?

Goed zorgen voor de gezondheid en vitaliteit van hun werknemers is soms nog best een uitdaging, legt Koper uit: “Goed voorbeeld doet volgen, zeggen ze. Dus komen mijn man en ik altijd op de fiets naar het werk. Toch komt verder iedereen met de auto. Je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen. Een ander voorbeeld waaraan we dat zien, zijn de schouder- en nekklachten. Dat is door de manier van werken een belangrijk arbeidsrisico – zo blijkt ook uit de Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) – maar pas als de collega’s van een arts of fysio horen dat het belangrijk is de spieren te trainen, gaan ze dat doen. Van ons nemen ze het niet aan.”

Welzijn werknemers

Gelukkig gaan er ook veel dingen goed. De organisatie staat open voor verandering, bijvoorbeeld voor actuele adviezen over ergonomie, en investeert in moderne materialen. Er wordt opvallend gezond geluncht bij Tandartspraktijk Koper en er is in principe voldoende afwisseling in staan, lopen en zitten. “We doen ons best om heel goed voor het welzijn van onze werknemers te zorgen. Waar wij iets kunnen betekenen, doen we het en hun deel proberen we te stimuleren. Een goede werksfeer is ook belangrijk, dus organiseren we bijvoorbeeld praktijkuitjes. Het succes zit hem er volgens mij met name in dat je open communiceert met elkaar en interesse toont in je werknemers.”

25 jaar ArboNed

Zoals gezegd, is Tandartspraktijk Koper al 25 jaar klant bij ArboNed. “Gelukkig hebben we onze arbodienst niet vaak hoeven inschakelen. In al die jaren is er overigens veel veranderd en ben ik ook wel eens heel ontevreden geweest. Maar sinds een aantal jaar hebben wij onze vaste contactpersoon, de procesregisseur, en is het contact veel beter en duidelijker. Ook vind ik het interessant dat er nu zoveel aandacht is voor preventie. Je wilt als werkgever natuurlijk niets liever dan verzuim voorkomen.”

Barbara Koper
Barbara Koper
Barbara Koper
Tijdens de jubileum ontbijt-bijeenkomst staat er een bos bloemen klaar voor Barbara Koper