Arbobeleid goed geregeld? Check!

Om succesvol en innovatief te zijn als ondernemer, moet je risico’s durven nemen. Zekerheden loslaten, in het diepe duiken, grenzen verleggen. Ondernemen mag best een beetje spannend zijn. Behálve als het gaat om de veiligheid en gezondheid van mensen. Dan staat een ding bovenaan: zorgen dat je zaken goed geregeld zijn.

In de praktijk valt het als werkgever nog niet mee om te weten wát je dan allemaal goed moet regelen om je mensen veilig en gezond aan het werk te houden. Het staat allemaal in de Arbowet, maar het uitpluizen en interpreteren van actuele wet- en regelgeving is nou eenmaal niet ieders favoriete bezigheid. Daarom biedt ArboNed ondernemers de ‘Goed geregeld check’: een snelle manier om te checken welke (gezondheids)risico’s er binnen een bedrijf zijn, wat je moet regelen als werknemers ziek worden, en in hoeverre een bedrijf voldoet aan alle wettelijke verplichtingen.

Veerkrachtig en vitaal

“De Goed geregeld check geeft werkgevers aan de hand van 15 vragen direct informatie over wat er binnen hun organisatie op het gebied van arbeidsomstandigheden al prima voor elkaar is, en welke zaken nog opgepakt of verbeterd moeten worden”, legt Henk Hummel, algemeen directeur bij ArboNed, uit. “Het is een instrument dat perfect past bij de visie van ArboNed. Wij komen niet alleen in actie als er sprake is van ziekteverzuim. Als arbodienstverlener vinden we het juist belangrijk ons samen met werkgevers en werknemers te richten op het voorkómen van verzuim. Wij denken dus ook op andere momenten graag mee met bedrijven. Bijvoorbeeld over hoe je succesvoller kunt zijn door een actief arbobeleid te voeren. Als alle ‘arbo-zaken’ goed geregeld zijn, voorkom je boetes, verhoog je de productiviteit en verklein je financiële risico’s. En misschien wel het belangrijkste: je houdt je mensen veerkrachtig en vitaal.”

Check op maat

ArboNed biedt de Goed geregeld check kosteloos aan, via de website arboned.nl/goed-geregeld-check . Op basis van de uitkomsten van de vragenlijst - in de vorm van een online rapport - adviseert ArboNed over te nemen stappen. Al ruim 2.500 bedrijven maakten gebruik van de Goed geregeld check. “We merken dat werkgevers, als het om zaken rond hun arbobeleid gaat, vooral op zoek zijn naar helderheid en structuur. En dat is precies wat wij hen met de Goed geregeld check bieden. Inzicht in wettelijke verplichtingen, bedrijfsrisico’s en de inzetbaarheid van werknemers als basis voor een actief arbobeleid en een vitaal en gezond bedrijf.”

Innovatief ePMO

Oók in de ontwikkeling van nieuwe producten voor haar klanten loopt ArboNed voorop. Zo introduceerde de arbodienst het innovatieve ePMO, de snelle en betaalbare online versie van het Preventief medisch onderzoek. “We merkten dat veel werkgevers niet of nauwelijks op de hoogte waren van de wettelijke verplichting én van het belang om werknemers periodiek een PMO aan te bieden”, aldus Henk Hummel. “Terwijl het voor werkgevers een bijzonder waardevol instrument is om inzicht te krijgen in de grootste gezondheidsrisico’s en verzuimoorzaken binnen hun bedrijf. Voor werknemers geeft het PMO informatie over hun gezondheid en leefstijl, en over wat zij zelf kunnen doen om vitaal aan het werk te blijven. Met de introductie van het ePMO hebben we de drempel voor bedrijven om het periodieke gezondheidsonderzoek aan te bieden aan hun mensen aanzienlijk verlaagd.”

Direct inzicht

Wilt u ook inzicht in uw arbobeleid? Ga dan naar arboned.nl/goed-geregeld-check en vul in een paar minuten de online vragenlijst in. U ontvangt direct advies over hoe u uw arbobeleid beter kunt regelen. Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact op met ArboNed via 030 299 62 77 of e-mail naar salessupport@arboned.nl

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?

Bel ons
030 299 62 77