Klant Redwood uit Houten over vitaliteit op de werkvloer

  • 17 oktober 2019 aangemaakt

Redwood Software is een internationaal bedrijf met vestigingen in onder andere Amerika, Duitsland, Engeland en Nederland. De HR-afdeling zit in Engeland. Wij spreken met Marjoleine Mast, management assistente en aanspreekpunt voor de zestig collega’s in Houten. “We zijn internationaal georganiseerd maar de korte lijnen op de afdelingen zijn voor ons erg belangrijk.”

Redwood optimaliseert bedrijfs- en automatiseringsprocessen middels software. Het verzuim is laag bij Redwood en de arbeidsrisico’s bekend. “Wij zijn een kantooromgeving met beeldschermwerk. Te lang zitten, verkeerde houding achter het beeldscherm maar ook werkdruk of stress zijn risico’s.” legt Mast uit. ArboNed assisteert Redwood met de verzuimbegeleiding en heeft werkplekonderzoeken uitgevoerd. “Om verzuim te voorkomen is het belangrijk dat werknemers weten wat het lang zitten achter een bureau met je doet. Zo leer je ook hoe je goed zit en wat de juiste instellingen van je meubilair zijn.”

klant redwood van ArboNed utrecht

Stoelmassage

Redwood organiseert meer activiteiten om gezondheid en vitaliteit op de werkplek te bevorderen. Ze bieden werknemers aan om zich kosteloos tegen de griep te vaccineren en er is één keer per maand een stoelmasseur op kantoor. Werknemers kunnen zich hier kosteloos laten masseren. “Je zag dat het aanlooptijd nodig had maar op dit moment gaat het zo goed dat we overwegen om meer tijd in te plannen.” Bijna al het meubilair is vervangen door zit/sta-bureaus en wandelen wordt gestimuleerd. “Als je een vergadering hebt waarbij geen computer nodig is, adviseren wij altijd om te wandelen. Zo hebben we ook een stappenteller-competitie georganiseerd. Tegen een gereduceerd tarief kon elke werknemer een stappenteller kopen en wij organiseerden een competitie tussen onze kantoren. Je zag toen echt groepjes buiten lopen, superleuk om te zien.”

Wheel of satisfaction

Werkdruk en stress is ook een risico bij Redwood. “Je ziet het overal in de maatschappij. We zijn constant bereikbaar en gaat altijd maar door. Weinig tijd om successen te vieren want het volgende project staat alweer klaar.” In samenwerking met de HR-afdeling in Engeland is daarom het ‘Wheel of satisfaction’ geïntroduceerd. Mast voert minimaal één keer per jaar een persoonlijk gesprek met elke werknemer. Niet over het functioneren of de prestaties maar over het welzijn van de werknemer. “Welzijn bestaat uit meerdere onderdelen en hebben met elkaar te maken, vandaar het wiel (“wheel”). Het werkt goed omdat ik een soort buitenstaander ben, ik werk niet direct aan projecten dus er zit een filter tussen de werknemer en de leidinggevende. Zo heeft de werknemer een gelegenheid om zich uit te spreken zonder dat het direct gevolgen heeft voor zijn beoordeling. Daar komen soms interessante dingen uit, waar wij dan mee aan de slag kunnen.

Redwood BV
Redwood won deze tafelvoetbaltafel bij de verloting in kader van het 25 jaar-jubileum van ArboNed

Tip

Dat is dan ook een tip van Marjoleine voor andere werkgevers. “Geef iemand de gelegenheid om zich uit te spreken. Houd de lijntjes kort en zorg dat je weet wat er speelt op de afdeling.” Door op tijd eventuele problemen te signaleren, kunt u ingrijpen en een eventuele ziekmelding voorkomen.

Samenwerking met ArboNed Utrecht

Redwood is tevreden met over de samenwerking met ArboNed. “Er is een vaste contactpersoon die onze ingang is naar wat we nodig hebben, of dat nu een ergonoom is voor werkplekonderzoek of voor het in gang zetten van een afspraak voor het spreekuur. Het is prettig om te weten dat ArboNed wettelijke termijnen bewaakt zoals opstellen re integratieplan en dergelijke.” zegt Mast. Zo verwacht ze van een arbodienst dat zij bedrijven ondersteunt en begeleidt op het gebied van ziekteverzuim en het bewaken van de wettelijke verplichtingen.

Meer over ArboNed Utrecht