Maak uw Plan van aanpak bij de RI&E tot een succes

Maak uw Plan van aanpak bij de Risico-inventarisatie en -evalauatie tot een succes met deze drie tips

De Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) is een voor werkgevers verplicht middel om de gezondheid en veiligheid in het bedrijf te bevorderen. In de RI&E moet ook een Plan van aanpak zijn opgenomen. Daarin staat beschreven welke maatregelen worden genomen om de geconstateerde risico’s aan te pakken. De preventiemedewerker speelt een belangrijke rol bij het opvolgen van de maatregelen uit het Plan van aanpak. Maar soms kan het lastig zijn om de punten daadwerkelijk op te volgen, de preventiemedewerker is immers niet verantwoordelijk voor de uitvoer. Wij geven drie tips.

1. Treed naar buiten als preventiemedewerker

Sla uw collega’s niet één keer per jaar om de oren met het Plan van aanpak maar zorg dat u zichtbaar bezig bent met preventie. Ziet u een collega niet goed achter zijn computer zitten, of loopt iemand zonder helm op de bouwplaats, attendeer hem hierop. Let wel op, signaleren als een politieagent werkt vaak averechts. Pak het op een vriendelijke en duidelijke manier aan. En geef ook eens een compliment als iemand het goed doet. Dat vindt toch iedereen leuk om te horen.

2. Zoek naar oplossingen in wederzijds belang

Weet iedereen u te vinden en staat preventie goed binnen uw bedrijf op de kaart maar worden sommige risico’s uit het Plan van aanpak maar niet opgepakt? Dan is het toch tijd om wat doortastender te zijn. Natuurlijk, iedereen heeft het druk maar als risico’s gesignaleerd zijn, kunt u ze niet negeren. Als er een bedrijfsongeval plaats vindt en het risico was bekend was maar er bewust niets aan gedaan is, is het bedrijf nog veel verder van huis. Probeer daarom de verantwoordelijke altijd aan te spreken op het wederzijds belang. Dreigen heeft over het algemeen weinig zin. Probeer met argumenten aan te geven wat er gebeurt als de acties niet worden opgevolgd. Zo leidt de onderhandeling ook naar een duurzame relatie en dat wilt u toch als preventiemedewerker.

3. Durf ook op te geven

Heeft u echt alles gedaan en alle methodes toegepast? Durf dan ook op te geven, tenslotte is niet de preventiemedewerker niet eindverantwoordelijk voor het arbobeleid en de werkomstandigheden maar is dit de werkgever. Zorg wel dat u alles goed gedocumenteerd bewaard. Nog een handig feit om te weten; als preventiemedewerker heeft u ontslagbescherming voor de functie als preventiemedewerker. Dus geef niet te snel op en probeer iemand altijd te overtuigen met argumenten. Op de lange termijn beschermt u namelijk uw collega’s tegen risico’s op de werkvloer en dat is het altijd waard om serieus mee om te gaan.

Mijn preventie-expert

De kennis en competenties die horen bij een preventiemedewerker, kunt u opdoen met een basistraining Preventiemedewerker. ArboNed krijgt regelmatig het verzoek om ook praktische ondersteuning te geven. Daarom bieden wij met onze dienst Mijn preventie-expert de mogelijkheid nauw samen te werken met onze deskundigen. 

Wat biedt Mijn preventie-expert?