Stoptober: vijf tips om te stoppen met roken

  • 01 oktober 2018 bijgewerkt

Stoptober start vandaag. Roker? Doe ook mee met deze actie! Als u zich aanmeldt, kunt u een gratis Stoptober Magazine halen en gratis de speciale app downloaden. Samen met alle deelnemers in Nederland stopt u 28 dagen met roken. En wie weet rookt u daarna nooit meer. Lees hier de vijf tips van onze samenwerkingspartner SineFuma om succesvol te stoppen met roken.

Stoptober: vijf tips om te stoppen met roken

1. Doe het niet alleen

Verdubbel uw slagingskans: kies ervoor om een hulpmiddel te gebruiken en maak gebruik van  professionele begeleiding. ArboNed werkt hiervoor samen met SineFuma. Ook Stoptober dankt zijn succes naar eigen zeggen aan onder meer de steun die u krijgt van de app en van de andere stoppers.

2. Neem een besluit

Bedenk waarom u wilt stoppen en neem een duidelijk besluit. Stop helemaal en neem niet af en toe een (trekje van een) sigaret. Houd hieraan vast en vertel ook anderen dat u dit besluit heeft genomen. Vraag hen om u te steunen.

3. Bereid u goed voor

Denk voordat u stopt alvast na over de mogelijke moeilijke momenten en hoe u hiermee kunt omgaan. Gebruik deze tips om lastige fases te kunnen doorstaan:

  • Doe sigaretten weg en leg asbakken en aanstekers uit het zicht.
  • Maak afspraken met uw rokende partner. Als niemand thuis rookt, is het stoppen makkelijker vol te houden.
  • Krijgt u zin in een sigaret, haal dan een paar keer diep adem (waarbij uw longen zich vullen met frisse, schone lucht). Eet een appel, drink een glas water, of bel een vriend(in). Deze momenten duren meestal maar kort. Als het u lukt een paar minuten te wachten, is de behoefte aan roken vaak alweer sterk gezakt.
  • Zoek, als stress altijd een aanleiding was om een sigaret op te steken, iets anders om te ontspannen. Wandelen, sporten, een massage, naar de bioscoop of een warm bad bijvoorbeeld.  
  • Drink geen alcohol, dat maakt geestelijk minder sterk waardoor u eerder voor de bijl gaat.
  • Kies voor andere dingen om uw mond bezig te houden: kauwgom, worteltjes of kauw op een tandenstoker.
  • Beloon uzelf met iets leuks van het uitgespaarde geld. Stoppen met roken is helemaal niet makkelijk, dus u mag zich er best voor belonen. 

4. Leef van dag tot dag

Maak de afspraak met uzelf “vandaag rook ik niet”. Weet daarbij dat de behoefte om te roken zo’n drie minuten duurt en daarna weer afneemt. 

5. Denk positief

Accepteer dat het moeilijk is om te stoppen, maar blijf positief. Herhaal voor uzelf: “Ik kan stoppen. Ik heb roken niet nodig om mij goed te voelen.”

Stoptober voor bedrijven

U kunt zich voor Stoptober ook aanmelden met uw bedrijf. U promoot als werkgever Stoptober bij uw werknemers en stimuleert hen hiermee een gezonder en vitaler - rookvrij - leven te leiden. Want juist de onderlinge steun - ook door collega’s - is bepalend voor succesvol stoppen.