Preventiemedewerker: maak het Plan van aanpak bij de RI&E tot een succes

De Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) is er om de gezondheid en veiligheid in uw bedrijf te bevorderen. Iedere werkgever moet een RI&E hebben, zelfs als u maar één werknemer heeft. Dat staat in de Arbowet. Onderdeel van de RI&E is het Plan van aanpak. Met onze vier tips maakt u van uw Plan van aanpak een succes. 

RI&E en rol preventiemedewerker

In het Plan van aanpak bij de RI&E staat welke maatregelen uw bedrijf neemt om de geconstateerde risico’s aan te pakken. De preventiemedewerker speelt een belangrijke rol bij het uitvoeren van de RI&E en het opvolgen van de maatregelen uit het Plan van aanpak. Maar soms kan het lastig zijn. Gebruik onze tips om verdere stappen te maken. En komt u er niet uit? Dan helpen wij u graag verder.

1. Besteed doorlopend aandacht aan preventie

De preventiemedewerker is betrokken bij het opstellen van de RI&E en het Plan van aanpak. Om de organisatie in beweging te krijgen naar een veiligere omgeving, is het belangrijk collega’s niet één keer per jaar te enthousiasmeren, maar doorlopend bezig te zijn met preventie. Ziet u een collega niet goed achter zijn computer zitten, of loopt iemand zonder helm op de bouwplaats? Attendeer hem hierop. Let wel op, alleen maar negatieve feedback werkt vaak averechts. Pak het op een vriendelijke en duidelijke manier aan. En geef ook eens een compliment als iemand het goed doet. Dat vindt iedereen leuk om te horen.

2. Zoek naar oplossingen in wederzijds belang

Weet iedereen u als preventiemedewerker te vinden en staat preventie goed op de kaart, maar worden sommige risico’s uit het Plan van aanpak niet opgepakt? Dan is het toch tijd om wat doortastender te zijn. Natuurlijk heeft iedereen het druk, maar gesignaleerde risico’s kunt u niet negeren. Probeer daarom de verantwoordelijke altijd aan te spreken op het wederzijds belang. Dreigen heeft over het algemeen weinig zin. Probeer met argumenten aan te geven wat er gebeurt als de acties niet worden opgevolgd. Zo leidt de onderhandeling naar een duurzame relatie.

3. Schakel hulp in

Blijft het lastig uw collega's aan te spreken op veilig gedrag of het aan de slag gaan met de geconstateerde risico's in de RI&E? Schakel dan hulp in. Een arbodeskundige of de bedrijfsarts kan u adviseren hoe u dit kunt aanpakken. Met hun onafhankelijkheid en kennis over gezond en veilig werken, is dit advies vaak net het zetje in de juiste richting van de organisatie. 

4. Durf ook op te geven

Heeft u als preventiemedewerker echt alles gedaan om de acties uit het Plan van aanpak op te volgen, maar komen de betrokkenen maar niet in beweging? Durf dan ook op te geven. Tenslotte is niet de preventiemedewerker eindverantwoordelijk voor het arbobeleid en de werkomstandigheden, maar de werkgever. Zorg wel dat alles goed gedocumenteerd is. Nog een handig feitje om te weten; de preventiemedewerker heeft ontslagbescherming voor de functie als preventiemedewerker. Dus geef niet te snel op en probeer iemand altijd te overtuigen met argumenten. Op de lange termijn beschermt u namelijk uw collega’s tegen risico’s op de werkvloer. Alle reden dus om door te zetten.

Praktische ondersteuning

ArboNed krijgt ook regelmatig het verzoek van preventiemedewerkers om praktische ondersteuning. Daarom bieden wij met onze dienst 'Mijn preventie-expert' de mogelijkheid nauw samen te werken met onze deskundigen. 

Wat biedt Mijn preventie-expert?

Training: Maak zelf uw RI&E

Nog geen Plan van aanpak bij uw RI&E? Volg dan deze praktische, interactieve training van één dag. Hier leert u zelf uw RI&E en Plan van aanpak maken. De training is geschikt voor zowel kantoor- als productieomgevingen. 

Meer informatie en aanmelden

Gerelateerde nieuwsberichten