Altijd 'aan'? 5 tips tegen digistress

  • Leestijd
    2 minuten
  • 12 oktober 2021 aangemaakt
  • 14 oktober 2021 bijgewerkt

Door: Jochem Douwes, psycholoog

De miljardenbedrijven in Silicon Valley jagen op onze aandacht. Daar bent u als individu niet tegen opgewassen. En uw werknemers ook niet. Gelukkig kan een mens veel hebben. Maar voortdurend ‘aan staan’ en afgeleid worden, vraagt wel wat van ons. Het gaat ten koste van onze focus en aandacht, veroorzaakt stress en heeft een negatieve invloed op onze kwaliteit van werken én leven. U kunt uw werknemers daarbij ondersteunen. Hoe? Lees gauw verder.

digistress

Kassakoopje

Ons brein is ondanks honderdduizenden jaren ontwikkelen toch nog behoorlijk primitief. Daar springen marketeers handig op in. Dat ziet u in de supermarkt, waar groente en fruit aan het begin staan uitgestald, waarna u dus ‘best iets ongezonds mag kopen’. Dat ervaart u na een lange werkdag in het tankstation, als u niet meer de wilskracht hebt om de 2 voor 1 Balisto-aanbieding te weerstaan. En dat voelt u in het beeldschermgebruik, waarbij elke notificatie meteen tot handelen aanzet. 

Verleiding weerstaan

Wat het nog ingewikkelder maakt: afleiding is verslavend, waardoor het steeds lastiger is om te focussen op één ding. Omdat ons ‘oude brein’ zoveel sterker is, is omgevingsmanagement de enige manier om ons gedrag te veranderen. Dat betekent dat u negatieve triggers uit de buurt houdt. Geen snoep en chips kopen, zodat u die ’s avonds op de bank ook niet kunt opeten, bijvoorbeeld. 

Wat kunt u doen?

jochem douwesVoor beeldschermgebruik kunt u hetzelfde principe van omgevingsmanagement toepassen. Ook op het werk. Maak afspraken met elkaar over wat u prettig vindt werken. Betekent dat bijvoorbeeld dat u e-mailnotificaties uitzet? Dat u alleen bij een collega mag binnenstappen als de deur openstaat? Dat u niet mailt buiten kantoortijden? Dat u aparte telefoons heeft voor zakelijk- en privégebruik? En hoe snel moet u reageren op de diverse tekstberichten van collega’s?

Vervolgens is het als werkgever of leidinggevende belangrijk dat u het goede voorbeeld geeft. Voorbeeldgedrag van management blijkt van groot belang als voorspeller van gedrag van medewerkers. Veel sterker dan regels, afspraken, protocollen of argumentatie.

5 tips tegen ‘infobesitas’

Onderstaande tips kunt u zelf toepassen en delen met uw medewerkers. Zo voorkomt u dat er stress ontstaat door continu 'aanstaan'.

Alternatieven aanbieden
De mens is slaaf van zijn eigen brein. We zoeken instant bevrediging en daar spelen alle apps handig op in. Zorg voor leuke alternatieven. Op het werk kan dat bijvoorbeeld een tafeltennistafel voor de pauzeruimte zijn.

Systemen uit
Schakel systemen uit of verwijder ze. Denk aan het uitschakelen van notificaties, verwijderen van chatsystemen en het uitschakelen van de mail vanaf 19.00 uur.  

Aandacht trainen
Uiteindelijk draait het om aandacht. Door al het gescroll zijn we een groot deel van de dag gedachteloos bezig. Uw werknemers en u kunnen zich trainen in bewust aanwezig zijn in het moment. Door een paar keer per dag enkele minuten op ‘pauze’ te gaan, bijvoorbeeld via een ademhalingsoefening, kunt u bewustere keuzes maken.

Bewustzijn vergroten
Bekijk de documentaire The Social Dilemma om uzelf weer eens met de neus op de feiten te drukken. Dat bewustzijn helpt ook andere keuzes te maken.

Tijd anders besteden
Of, een andere manier van bewustwording, ga eens een week na hoeveel uur u op uw telefoon bezig bent en wat u daar doet. Kijk hiervoor onder het kopje ‘digitaal welzijn’ in uw telefoon. Vraag u af: ‘Wat heeft mij dat opgeleverd en is dat wat ik wil?’ Een lastige opgave, want het brein wil helemaal geen verandering. Motiveer uzelf dan ook met een positieve prikkel: ‘In plaats van gedachteloos scrollen, ga ik …’. U kunt er zelfs een wedstrijd van maken binnen het team.

“Uit onderzoek bij grote bedrijven zoals Pepsi Cola en General Motors blijkt dat drie keer per dag tien minuten ademhalingsoefeningen doen, het arbeidsverzuim halveert. Het meest eenvoudige meetinstrument om een paar keer per dag na te gaan of je wel zo relaxed bent als je denkt, is het volgen van je ademhaling. Als je helemaal relaxed bent, dan heb je ongeacht je leeftijd per minuut aan zes of zeven ademhalingen genoeg.” – Psychiater Bram Bakker

Voorkom verzuim door werkstress

U kunt verzuim door stress en psychische klachten voorkomen door vroegtijdig de signalen te herkennen en aan te pakken. Via coaching, trainingen of de inzet van onze arbeids- en organisatiedeskundige werkt u aan een gezonde werkdruk en goede sfeer. Zo zijn en blijven uw werknemers met plezier aan het werk, is er minder verzuim en minder verloop. 

Meer informatie

Gerelateerde nieuwsberichten

teaser_Bed

Verzuim verlagen

Gezonde werknemers maken een gezonde onderneming. Het verminderen of zelfs voorkomen van verzuim is van groot belang…

10 minuten