Door: Diederik Diercks, arbeidsmediator, directeur Result Mediation en trainer
Het is van een afstandje zo makkelijk. En als mediator heb je die afstand. Maar wanneer je een arbeidsconflict hebt, zit je er middenin. En dan is het niet zo makkelijk. Als mediator zie ik dagelijks wat er dan gebeurt. Mensen in een conflict gedragen zich anders. En vaak niet constructief. Een mooi voorbeeld daarvan is de zogenoemde tandpastadopjesdiscussie.
Het moeilijke gesprek
De tandpastadopjesdiscussie is een beeldspraak voor ruziegedrag. Elke relatie kent zijn hoogte- en dieptepunten. Ook huwelijken. Partners zouden dan een moeilijk gesprek moeten voeren en ingaan op de vragen “Hoe gaat het met ons?”, “Zijn wij nog wel goed voor elkaar?” en “Wat gaan we daaraan doen?”.
Kwetsbaar
Het is een moeilijk gesprek, omdat je je kwetsbaar moet opstellen. En omdat er nooit een simpel antwoord is. Er zijn altijd twee waarheden. Om dit gesprek goed te voeren en eruit te komen, moet je samen naar beide waarheden willen kijken. Elkaar niet alleen verwijten maken, maar ook het probleem van de ander proberen te begrijpen. En wat jij daaraan kunt doen.
Dan maar het makkelijke gesprek
Mensen zoeken dan ook vaak het makkelijke gesprek, waarbij het duidelijk zwart/wit is. Met een makkelijk standpunt en waar zij gelijk hebben. Bijvoorbeeld: “Jij doet nooit het dopje op de tandpasta terug, doe dat nou gewoon eens, zo moeilijk is dat toch niet!”. Waarschijnlijk wordt hierop gereageerd met “Ach wat, zo belangrijk is dat toch niet, wind je toch niet zo op. En overigens, heb je weleens gezien hoe jij je fiets parkeert, de halve straat heeft er last van!”. Enzovoorts, enzovoorts. Zie daar: de tandpastadopjesdiscussie.
Geen oplossing
Het kenmerk van het makkelijke gesprek is dat het nooit leidt tot een oplossing. Het is een afleidingsmanoeuvre en dat gebeurt in elk conflict. Bijvoorbeeld een discussie over wie de mediator moet worden. Of een rechtszaak over een loonopschorting, ook geen oplossing voor het probleem. Of een eindeloze discussie over het Plan van aanpak bij een zieke werknemer. Daar ligt altijd een groter probleem achter; de vraag “zijn wij nog goed voor elkaar?”.
Herkennen
Stap één om uit zo’n situatie te komen, is hem herkennen. Vraag je bij een ruzie af: “Wat maakt dat dit punt belangrijk voor me is?” Als je antwoord daarop is “Nou gewoon, dat die ander ook eens begrijpt dat…”, dan is de kans groot dat het niet om de inhoud, maar om de onderliggende relatie gaat. Tel dan tot tien, haal diep adem en bedenk hoe je het moeilijke gesprek gaat voeren.
Voorkom escalatie van een conflict
Confrontaties komen voor in iedere werkomgeving. Problematisch is het als het leidt tot een conflict of zelfs verzuim. Wij helpen u om escalatie van het conflict te voorkomen en de arbeidsverhoudingen te herstellen.