Een gezond BMI voor een gezond bedrijf

Door: Nathan van Veen, vitaliteit- en gezondheidskundige

Werknemers met overgewicht hebben meer gezondheidsrisico’s dan werknemers met een gezond gewicht. Dat betekent dat zij ook meer risico lopen (langdurig) uit te vallen. Maar waarom zou u zich als werkgever bemoeien met het gewicht van uw werknemers? En als u het doet, hoe doet u dat dan goed? In dit artikel zet ik een aantal mogelijkheden op een rij.

overgewicht

Gezond BMI -> minder ziek

Wist u dat werknemers met een gezond BMI minder ziektedagen opnemen? Zo nemen werknemers met een gezond BMI 3 ziektedagen per jaar op, tegenover 12,9 ziektedagen van mensen met een BMI van boven de 40. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Duke University.

Mensen met een te hoog BMI hebben een verhoogd risico op bijvoorbeeld artrose, rugklachten, hart- en vaatziekten, ademhalingsproblemen, diabetes en depressies. Er bestaat dan ook een duidelijk verband tussen (over-)gewicht en het aantal ziektedagen dat iemand opneemt.

Daar komt bij dat we gemiddeld ruim 9,5 uur zittend doorbrengen. Door te weinig bewegen - met name bij kantoorbanen (of nu thuis) - neemt de kans op overgewicht toe.

Toename ziektedagen

 

CovidCOVID-19 en overgewicht

80% van de mensen die door COVID-19 in het ziekenhuis belandt, heeft overgewicht. Waarschijnlijk is vetweefsel, met name het buikvet, de oorzaak van het ernstige beloop van COVID-19 bij deze patiënten. Nader onderzoek is nodig.

In november 2020 hebben tientallen wetenschappers, hoogleraren en bestuurders een brief geschreven aan minister De Jonge, minister Van Ark en staatssecretaris Blokhuis. Zij riepen op campagne te voeren voor een gezondere leefstijl. Ze benadrukken hiermee hoe belangrijk een gezonde leefstijl en een gezond gewicht zijn, juist in deze tijd.

Bron: https://www.monitorarbeid.tno.nl/nl-nl/coronacrisis/blog-overgewicht/

Leefstijlcoaching

De invloed van een ongezonde leefstijl op verzuim dringt dus steeds meer door. Met leefstijlworkshops of individuele leefstijlcoaching maakt u uw werknemers bewust dat hun leefstijl een grote impact heeft en biedt u handvatten voor gedragsverandering.

Zo zorgt een beweegvriendelijke werkomgeving voor een daling van de zittijd en een verhoging van de sta-tijd van kantoorwerkers tijdens het werk. Denk aan: actieve meubilering, ruimtes en looproutes. Wij als vitaliteit- en gezondheidsdeskundigen kunnen u hierin adviseren.

Voordelen bewegen sporten
Korte- en lange termijn voordelen van bewegen en sporten

Vitaliteitsspreekuur

Ik voer tijdens het vitaliteitsspreekuur individuele gesprekken met uw werknemers ter bevordering van hun vitaliteit. Met advies op maat en concrete handvatten op zak gaan uw werknemers zelf aan de slag met hun leefstijl en/of mentale gezondheid. Het vitaliteitsspreekuur vindt plaats bij u op locatie, is per dagdeel in te zetten en kan worden ingepland als vervolg op de PMO adviesgesprekken.

Mijn vitaliteitsexpert

Ik help de werkgever (naar wens telefonisch) met elk vitaliteitsvraagstuk voor 2 uur, 4 uur of 8 uur. Voorbeelden zijn:

  • Het samenstellen van een 'gezondheidsweek' voor de medewerkers.
  • Het inzetten van interventies op het gebied van vitaliteit op persoonlijk of bedrijfsniveau.
  • Sparringpartner zijn over vitaliteit op de werkvloer met betrekking tot duurzame inzetbaarheid.
  • Hulp bieden bij opstellen van uw vitaliteitsbeleid/-plan.

Lees hier meer over Mijn vitaliteitsexpert

Workshop voeding

Om goed te functioneren, heeft het lichaam voeding nodig. Het haalt energie uit voedingsstoffen. Belangrijke voedingsstoffen zijn: eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen, vezels en voldoende vocht. Kleine aanpassingen in het voedingspatroon kunnen al voor verbetering zorgen. De persoonlijke benadering van de workshop Voeding laat deelnemers nadenken over hun eigen situatie. Ze merken dat het makkelijker is dan ze dachten om hun voedingspatroon te veranderen.

Meer tips voor een gezond BMI. Wist u dat:

  • Water drinken helpt bij afvallen? U grijpt hierdoor minder snel naar andere (vaak suikerhoudende) dranken.
  • Uw hongergevoel ook kan betekenen dat u dorst heeft? Drink eerst een glas water en voel of u daarna nog steeds honger heeft.
  • U minder eet als u van een kleiner bord eet?
  • Langzaam eten en goed kauwen goed zijn voor een gezond lichaam? Voedingsstoffen worden beter opgenomen en het verzadigingsgevoel treedt pas op na ongeveer 20 minuten. Vaak zijn we dan al klaar met eten en voelen we dus te laat dat we te veel hebben gegeten.
  • Vezelrijk voedsel uw verzadigingsgevoel verhoogt? Van volkoren brood heeft u bijvoorbeeld eerder een verzadigd gevoel dan van wit brood.
  • U kunt afvallen door koud te douchen?
  • Vegetariërs tot 25% minder kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten en 8% minder kans op kanker? Bij veganisten komt zelfs 15% minder kanker voor. Het is wel verstandig voor vegetariërs en veganisten om vitamine B12-supplementen te slikken.

Gerelateerde nieuwsberichten