Mindful op het werk – 5 tips

Met mindfulness kunt u investeren in het gezonder omgaan met uw emoties en gedachten zodat het makkelijker is om vitaal aan het werk te blijven. Wij geven vijf tips om direct aan de slag te gaan.

tips voor mindful op het werk

1. Haal bewust adem.

Tijdens een werkdag zijn er altijd momenten die uw aandacht opeisen en soms zelf hard binnenkomen. Oefen u zelf in bewust ademen bijvoorbeeld door elke keer dat u een telefoontje aanneemt of een mail beantwoord drie keer bewust in en uit te ademen. Mocht het dan gebeuren dat u ergens door overspoeld wordt, trek u dan een minuut terug om op adem te komen. Neem letterlijk een adempauze.

2. Geef het goede voorbeeld.

Verstuur buiten werktijden geen werkgerelateerde mail of app. Hiermee geeft u aan dat u respect hebt voor de planning van uzelf en anderen.

3. Ben bewust.

Haal eens koffie of thee voor uzelf en anderen en neem dan de tijd op stil te staan bij uw zintuigen: wat hoort u? wat ziet u? wat ruikt u? wat proeft u? wat voelt u op uw huid?

4. Loop langzaam.

Wanneer u merkt dat u in de ‘jaagmodus staat’ en uw werk ‘even’ en/of ‘snel’ wilt doen vertraag uzelf dan door minimaal een minuut rustig te lopen. Merk dan tijdens het lopen op hoe uw systeem waarschijnlijk protesteert en negeer dit. Door het fysiek rustiger aan te doen, wordt het ook rustiger in uw hoofd.

5. Wees vriendelijk.

Heeft u te maken met kritiek op uzelf en denkt u weleens dat u niet goed genoeg bent in uw werk? Word u dan bewust van die innerlijke criticus in uzelf door vriendelijker te worden. Dit kunt u doen door uzelf toestemming te geven om een fout te maken. 

 

Training Mindful@Work

Vergroot binnen één dag uw mentale en emotionele veerkracht. U leert praktische oefeningen en meer, direct toepasbaar op de werkvloer.

Meer informatie en aanmelden