Nationale complimentendag: toon ook waardering uw voor uw werknemers in 4 stappen

Het is zondag Nationale complimentendag. Een mooie aanleiding om naasten een compliment te geven. Maar eigenlijk zouden we dat veel vaker moeten doen, ook op het werk.

nationale complimentendag

Volgens de organisatie van Nationale complimentendag is een gebrek aan waardering dé reden voor werknemers om ontslag te nemen. Terwijl het tonen van waardering juist bijdraagt aan bevlogen werknemers. Zij zijn productiever, verzuimen minder, maken minder fouten, hebben minder ongelukken, zijn innovatiever en creatiever.

Met complimenten strooien zit niet echt in onze volksaard. Dat geeft ook niet. Als u zich er maar van bewust bent dat werknemers het over het algemeen wel prettig vinden om uw waardering te horen. Om één punt van kritiek te kunnen verteren, hebben we gemiddeld 3 à 4 complimenten nodig. Aan de andere kant nemen werknemers de complimenten serieuzer als u ook af en toe kritisch bent.

Zo uit u uw oprechte waardering:

  1. Spreek uw werknemer aan op iets unieks, iets persoonlijks dat hij of zij te bieden heeft. Mensen hebben graag het gevoel dat ze van betekenis zijn en dat ze iets unieks bijdragen in hun rol binnen het bedrijf.
  2. Uit uw waardering over het gedrag van uw werknemer. Dat heeft veel meer effect dan uw waardering uitspreken over een bepaalde (karakter)eigenschap. Zeg bijvoorbeeld “Die mooie resultaten boeken we dankzij jouw extra inzet”, in plaats van “Die mooie resultaten  boeken we omdat jij zo intelligent bent”.
  3. Maak het gedrag concreet. Bijvoorbeeld: “Wat ik aan jou zo waardeer, is dat als je iets inlevert, het zo compleet is.” Concreet gedrag kan een werknemer herhalen. Hij weet zo wat hij morgen weer kan doen om het in uw ogen goed te doen.
  4. Maak het persoonlijk, met “ik” en “jij”, in plaats van dat u in algemeenheden spreekt. Dus niet alleen maar “We hebben als organisatie weer mooie resultaten geboekt, geweldig!”, maar: “Wat ik van jou enorm waardeer is [concreet gedrag], dat heeft echt bijgedragen aan de mooie resultaten die wij hebben geboekt”. Focus in uw complimenten dus weer op gedrag. Benoem het eindresultaat wel, want daar gaat het natuurlijk (ook) om, maar leg de nadruk op het gedrag. Want dat kan de werknemer (direct) beïnvloeden.

Gerelateerde nieuwsberichten

teaser_Bed

Verzuim verlagen

Gezonde werknemers maken een gezonde onderneming. Beperken of zelfs voorkomen dat uw werknemers zich ziek melden, is van…

10 minuten