Persbericht - Ziekteverzuim stijgt: naleven maatregelen en snotneusprotocol voorkomt verzuim in griepseizoen

• Leestijd
    2 minuten
  • 25 oktober 2021 aangemaakt
  • 06 december 2021 bijgewerkt

In september 2021 steeg het gemiddelde verzuimpercentage in Nederland naar 4,2% (ten opzichte van 3,9% in augustus), onder andere door een toename van het aantal luchtwegklachten. Dat blijkt uit cijfers van ArboNed en HumanCapitalCare, beide onderdeel van HumanTotalCare en gezamenlijk werkzaam voor ongeveer 1 miljoen werkenden.

Coronamaatregelen naleven

Met het oog op het komende griepseizoen en het stijgend aantal coronabesmettingen vragen de arbodienstverleners aandacht voor het naleven van hygiënemaatregelen, afstand houden en thuiswerken/testen bij klachten. “Een snotneusprotocol kan helpen een forse stijging van het verzuim deze herfst en winter te voorkomen”, aldus Truus van Amerongen, directeur medische zaken en bedrijfsarts bij ArboNed.

persbericht verzuim

Snotneusprotocol

De stijging van het verzuim in september is een jaarlijkse seizoenstrend: de vakanties zijn voorbij en het griepseizoen is in aantocht. “Afgelopen jaar was hierop een uitzondering”, vertelt Van Amerongen. “Door alle coronamaatregelen zoals afstand houden en thuiswerken, bleef de griepgolf uit."

De verwachtingen voor dit jaar zijn heel anders. Het naleven van de basismaatregelen is de beste en gemakkelijkste manier om verzuim te voorkomen. Dus was je handen, houd afstand, blijf thuis als je klachten hebt en laat je testen. Van Amerongen: "Een ‘snotneusprotocol’ kan werkgevers daarbij helpen. Met zo’n protocol maak je duidelijk wanneer je wel of niet naar het werk komt. Als mensen met een snotneus naar het werk komen, zelfs na een negatieve test, dan krijg je toch dat collega’s elkaar aansteken en moeten testen. Om dat domino-effect te voorkomen, moet je terug naar de basis: heb je klachten, dan blijf je thuis."

Werkenden minder vaak, maar wel langer ziek

Hoewel het gemiddelde verzuim weer stijgt, is het aantal nieuwe verzuimmeldingen dat de arbodienstverleners in september ontvingen nog steeds lager dan normaal voor deze periode van het jaar.

“Dat is een trend die we eigenlijk al het hele jaar zien. Hoewel er minder mensen ziek zijn, steeg het afgelopen jaar wel het aandeel verzuim van mensen die langer dan 6 weken ziek zijn substantieel”, vervolgt Van Amerongen. “Van elke 100 ziekmeldingen zitten er 15 personen langer dan zes weken thuis. Vorig jaar waren dat er nog 10 op elke 100. De impact hiervan is enorm. Voor de werknemers zelf, maar ook voor de werkgever die naast de zorg voor en kosten van de zieke werknemer, moet zorgen dat zijn bedrijf doordraait. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt geeft dat extra stress.”

Geen piek in psychisch verzuim

“Van het totale aantal verzuimdagen komt 30% door psychische klachten. Die werknemers ben je gemiddeld 237 dagen kwijt en met een burn-out zelfs 293”, gaat Van Amerongen verder. “Dat hakt erin, zeker als je weet dat een dag verzuim gemiddeld 250 euro kost."

Van Amerongen: "Afgelopen anderhalf jaar was mentale druk mede door corona een belangrijk aandachtspunt. Je ziet daarin duidelijk verschil tussen een groep die een betere balans heeft gevonden door het hybride werken versus een groep die toch extra druk heeft ervaren door de lockdown. En in branches als zorg en onderwijs blijft het psychisch verzuim het hoogst. Maar tegen de verwachting en alles wat je hierover in de media hoort in, zien we in onze cijfers tot nu toe geen explosie van psychische klachten."

Blijf alert op signalen van stress

“Het blijft onverminderd belangrijk om als werkgever op tijd hulp in te schakelen en alert te zijn op de signalen van stress van werknemers", zegt Van Amerongen. "Geef voldoende ruimte voor zaken waar mensen energie van krijgen. Kijk daarbij ook naar de ideale mix van werken vanuit huis en op kantoor. Dat is voor iedereen anders en afhankelijk van persoonlijke drijfveren. Laat daarom ruimte voor eigen regie.”