Stoptober: vijf tips om te stoppen met roken

Stoptober start vandaag. Doet u mee? Samen met alle deelnemers in Nederland stopt u 28 dagen met roken. En wie weet, rookt u daarna nooit meer. Als u zich aanmeldt, ontvangt u ondersteuning via een app en een community waar stoppers elkaar kunnen steunen. Ook bedrijven kunnen zich aanmelden. Dit jaar is het een extra goed moment om te stoppen want vanaf januari 2022 mag er in bedrijven niet meer gerookt worden en is ook de rookruimte verleden tijd. 

Lees hier de vijf tips van onze samenwerkingspartner SineFuma om succesvol te stoppen met roken.

Stoptober: vijf tips om te stoppen met roken

1. Sta achter uw besluit

Bedenk waarom u wilt stoppen en neem een duidelijk besluit. Stop helemaal en neem niet af en toe een (trekje van een) sigaret. Houd hieraan vast en vertel ook anderen dat u dit besluit heeft genomen. Vraag hen om u te steunen.

2. Bereid u goed voor

Denk voordat u stopt alvast na over de mogelijke moeilijke momenten en hoe u hiermee kunt omgaan. Gebruik deze tips om lastige fases te kunnen doorstaan:

  • Doe sigaretten weg en leg asbakken en aanstekers uit het zicht.
  • Maak afspraken met uw rokende partner. Als niemand thuis rookt, is het stoppen makkelijker vol te houden.
  • Krijgt u zin in een sigaret, haal dan een paar keer diep adem (waarbij uw longen zich vullen met frisse, schone lucht). Eet een appel, drink een glas water, of bel een vriend(in). Deze momenten duren meestal maar kort. Als het u lukt een paar minuten te wachten, is de behoefte aan roken vaak alweer sterk gezakt.
  • Zoek, als stress altijd een aanleiding was om een sigaret op te steken, iets anders om te ontspannen. Wandelen, sporten, een massage, naar de bioscoop of een warm bad bijvoorbeeld.  
  • Drink geen alcohol, dat maakt geestelijk minder sterk waardoor u eerder voor de bijl gaat.
  • Kies voor andere dingen om uw mond bezig te houden: kauwgom, worteltjes of kauw op een tandenstoker.
  • Beloon uzelf met iets leuks van het uitgespaarde geld. Stoppen met roken is helemaal niet makkelijk, dus u mag zich er best voor belonen. 

3. Doe het niet alleen

Verdubbel uw slagingskans: kies ervoor om een hulpmiddel te gebruiken en maak gebruik van  professionele begeleiding. ArboNed werkt hiervoor samen met SineFuma. Ook Stoptober dankt zijn succes naar eigen zeggen aan onder meer de steun die u krijgt van de app en van de andere stoppers.

4. Leef van dag tot dag

Maak de afspraak met uzelf “vandaag rook ik niet”. Weet daarbij dat de behoefte om te roken zo’n drie minuten duurt en daarna weer afneemt. 

5. Denk positief

Accepteer dat het moeilijk is om te stoppen, maar blijf positief. Herhaal voor uzelf: “Ik kan stoppen. Ik heb roken niet nodig om mij goed te voelen.”

Workshop Stoppen met roken

Vitaliteit- en gezondheidsdeskundige MalouMalou Eilering is vitaliteit- en gezondheidsdeskundige bij ArboNed. Onlangs gaf ze een workshop Stoppen met roken in haar regio Zwolle. “Stoppen met roken is moeilijk en iets waar rokers erg tegenop zien. De steun van anderen, via een workshop of een initiatief als Stoptober helpt om het vol te houden. Ook onderlinge steun van collega’s kan motiverend zijn. Nu bedrijven vanaf 1 januari 2022 rookvrij moeten zijn, is het goed om u als bedrijf hierop voor te bereiden. Maak van de rookruimte bijvoorbeeld een ontspanningsruimte of – als u die niet heeft – geef uw medewerkers een steuntje in de rug om te stoppen met roken. Ik of een van mijn collega’s help u graag.”

Gerelateerde nieuwsberichten