Thuiswerkadvies vervalt: waar moet u op letten?

Sinds 15 februari 2022 geldt: werk maximaal de helft van de werktijd op kantoor. Een versoepeling ten opzichte van het vorige advies. Waar moet u rekening mee houden nu uw werknemers weer naar kantoor mogen komen?

thuiswerkadvies vervalt

Let op de basisregels

In november 2021 zagen we in onze cijfers dat het aantal besmettingen op de werkvloer was verdubbeld. Dat kwam doordat het thuiswerkadvies op 25 september was losgelaten. Het is goed om hiervan te leren.

Ons advies: ga gefaseerd, gedeeltelijk terug naar werk en let hierbij op de basisregels. Houd de hygiënemaatregelen in acht en bij klachten geldt: thuisblijven en testen. Neem geen risico door met klachten toch naar het werk te komen.

Hybride werken voor betere balans

De meeste werknemers zullen het heel fijn vinden dat ze weer naar kantoor kunnen gaan en hun collega's weer kunnen zien. Maar de ideale werksituatie is een persoonlijke aangelegenheid. Het levert u en uw werknemers veel op als u hierop inspeelt. 

Zo zien veel werknemers de voordelen van het thuiswerken in. Zij hebben bijvoorbeeld een betere balans gevonden tussen werk en privé. Vind samen de juiste balans tussen thuis en op kantoor werken. Door de positieve ervaringen van de afgelopen twee jaar te combineren met het beste van de situatie vóór corona, kunnen werkgevers en werknemers optimaal blijven presteren en verzuim voorkomen.

Houd signalen van stress in de gaten

Dan is er ook een groep mensen bij wie de rek er door de coronacrisis uit is. En voor wie de overgang naar ‘weer normaal’ voor extra stress kan zorgen. Houd signalen van stress bij uw werknemers in de gaten en schakel op tijd hulp in als dat nodig blijkt. 

Gerelateerde nieuwsberichten