Tips voor omgaan met de mentale uitdagingen van thuiswerken

Door: Jan Machek, psycholoog bij ArboNed

Normaal gesproken zijn het waar en wanneer van de werkdag duidelijk. Als u thuiswerkt, zijn deze grenzen minder zichtbaar en moet u ze voor uzelf duidelijk stellen. Gebruik en deel deze tips om goed om te kunnen gaan met de mentale uitdagingen van het thuiswerken.

Tips voor omgaan met de mentale uitdagingen van thuiswerken

1. Zorg voor structuur

  • Sta op uw normale tijdstip op (gebruik eventueel de reistijd voor een uurtje langer op bed).
  • Volg uw dagelijkse routine van douchen en aankleden.
  • Neem voldoende rust en vergeet niet te lunchen.
  • Bepaal een duidelijke start- en eindtijd van uw werkdag. Bespreek binnen het team wat ieders werktijden zijn en wanneer men bereikbaar is voor werk.

2. Creëer een fijne werkplek

  • Werk niet waar u normaal ontspant en neem uw werk niet mee de slaapkamer in.
  • Zorg voor een plek waar u ongestoord kunt werken. Idealiter een kamer waarvan u de deur achter u kunt dichttrekken na een werkdag. Bestempel op zijn minst een hoek in de kamer als ‘werkhoek’, die u ook alleen nog gebruikt om te werken.

3. Werk effectief

  • Werk in korte, afgebakende periodes.
  • Stel realistische, haalbare doelen, die u verdeelt in subdoelen. Maak een overzichtelijke takenlijst.
  • Beloon uzelf voor behaalde doelen. Het afvinken van behaalde doelen leidt tot meer tevredenheid en mentaal welzijn. Het geeft een gevoel van controle en voldoening.

4. Blijf verbonden

  • Overleg waar mogelijk via videobellen.
  • Via WhatsAppgroepen kunnen teams of afdelingen elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen op het werk, maar ook van persoonlijke gebeurtenissen en nog steeds op een gezellige manier contact onderhouden.
  • Zorg voor een positieve toon in de communicatie. Waardeer elkaar voor ieders inzet.
  • Onderhoud belangstellend contact. Bel elkaar, stuur een berichtje en laat elkaar weten dat u er voor elkaar bent.

Gerelateerde nieuwsberichten