Tips voor een gezonde werk-privébalans

De scheidslijn tussen werk en privé vervaagt. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 80 procent van de werknemers ook buiten werktijd reageert op zakelijke mails of zakelijke social media berichten. Nu we vanwege corona thuiswerken waar mogelijk, is de balans nog verder zoek. Want de plek om te ontspannen is nu ook werkplek geworden en dat ene mailtje kan ook ’s avonds toch best nog even tussendoor? Lees hier tips voor een goede werk-privébalans.

werk-privébalans

Factsheet: verstoorde balans herkennen

De werk- en zorgtaken van uw werknemers lopen nu wat meer door elkaar heen. Het risico bestaat dat ze hierdoor onvoldoende kunnen ‘afschakelen’. Terwijl het juist in de huidige ongewone, stressvolle situatie belangrijk is je rust te pakken. 

TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben een handige factsheet samengesteld met tips om een verstoorde werk-privébalans te herkennen én herstellen.

Tips voor u als werkgever

Voor u als werkgever is het belangrijk om tijdens deze thuiswerkperiode proactief contact te houden met uw werknemers. Zorg ervoor dat de organisatie en dat waar u voor staat zichtbaar blijft. En laat uw werknemers weten dat ze het vooral bij u moeten aangeven als ze dreigen over te lopen.

Investeer verder in goede thuiswerkplekken en raad uw werknemers aan om in beweging te blijven. Ze kunnen in de lunchpauze bijvoorbeeld even lekker naar buiten, of aan het eind van de werkdag, om die goed af te sluiten. Want voor beide partijen is het van groot belang gezond en in balans te blijven.

Week van de werkstress

Ruim een derde van het verzuim heeft werkdruk of werkstress als reden. Reden genoeg dus om hier tijdens de Week van de Werkstress extra bij stil te staan. Thema dit jaar is 'Blijf in balans'.

Vraag onze praktische gids 'Eerste hulp bij thuiswerken' gratis aan voor uw werknemers

In deze gids:

  • Tips om de werkplek in te richten
  • Oplossingen voor de grootste valkuilen van thuiswerken
  • Advies van onze experts op het gebied van ergonomie, psychologie en vitaliteit

Met het aanbieden van de gids aan uw werknemers zorgt u ervoor dat zij ook thuis gezond en prettig kunnen werken. Vul uw gegevens in en u ontvangt de praktische gids per e-mail.

Gerelateerde nieuwsberichten