Top drie arbeidsrisico's op kantoor

Kantoorwerk lijkt wellicht altijd veiliger dan het werken in een productieomgeving, maar ook hier hebben werknemers te maken met arbeidsrisico's die hen ziek kunnen maken. Per bedrijf verschillen de risico's natuurlijk, maar doordat we veel Risico-inventarisatie en -evaluaties (RI&E) uitvoeren, herkennen we de meest voorkomende arbeidsrisico's voor een kantooromgeving.

Er zijn verschillende arbeidsrisico's op kantoor, we zetten de top drie op een rij

COVID-19

Het coronavirus vormt een nieuw risico voor kantoorwerkers. In hoeverre dit risico momenteel een plek inneemt binnen de top 3, is nog niet te zeggen. Wel doet u er uiteraard alles aan om ook dit risico in te dammen. Gebruik hiervoor de opstartchecklist Werken in de nieuwe werkelijkheid, of vraag een COVID-19-inventarisatie aan.

1. Beeldschermwerk

Computers, tablets, displays, smartphones... Per dag kijken we bijna net zoveel naar beeldschermen als we slapen, vooral als we acht uur per dag op kantoor naar een beeldscherm kijken. Handig al die schermen, maar ook een belangrijke bron van klachten als hoofdpijn en last aan armen en nek. Klachten die uiteindelijk kunnen leiden tot (langdurig) verzuim. Als een van uw werknemers ergocoach beeldschermwerkplek is, kunt u gezondheidsklachten voorkomen.

2. Werkplekinrichting

Op kantoor zitten we een groot deel van de dag. Een goede werkplekinrichting is essentieel. Ook als uw werknemers (vooral) thuiswerken. Slecht ingerichte werkplekken kunnen leiden tot gezondheidsklachten, terwijl een goede werksituatie verzuim én dus bedrijfskosten verlaagt. Het zorgt voor een positieve bijdrage aan de productiviteit en tevredenheid van uw werknemers.

3. Psychosociale arbeidsbelasting

Maar liefst een derde van het verzuim heeft een psychische oorzaak. Dat aandeel stijgt al jaren. Het duurt bij werknemers die verzuimen met psychische klachten ook nog eens steeds langer voordat ze weer aan het werk zijn; gemiddeld 209 dagen (cijfers uit 2019). In 2016 was dit nog 167 dagen. Dat komt met name door het stressgerelateerd verzuim dat in 2019 is gestegen naar 26% van het langdurend verzuim. We zien dit risico vaker in een kantooromgeving. ArboNed is gespecialiseerd in het verminderen van psychisch verzuim.

Risico's verminderen

De experts van ArboNed kunnen u helpen de bovenstaande risico's in kaart te brengen en te verminderen. Uw eigen preventiemedewerker speelt ook een belangrijke rol bij het voorkomen van verzuim en het waarborgen van goede arbeidsomstandigheden. De rol van een preventiemedewerker op kantoor is anders dan in een productiebedrijf. ArboNed biedt basistrainingen aan voor preventiemedewerkers. Voor meer persoonlijke coaching is er Mijn preventie-expert.

Preventiemedewerker

Een preventiemedewerker is iemand die zich binnen een bedrijf - meestal naast de ‘gewone’ functie - inzet om de arbeidsrisico's binnen op kantoor in kaart te brengen en te beperken. Elk bedrijf moet een of meer preventiemedewerker(s) aanstellen. Bij kleinere bedrijven (maximaal 25 werknemers) kan de directeur/eigenaar ook zelf de rol van preventiemedewerker op zich nemen. ArboNed leidt preventiemedewerkers binnen één dag op tijdens een praktische training. 

Meer informatie

Gerelateerde nieuwsberichten