Top drie arbeidsrisico's op kantoor

Het werken op een kantooromgeving lijkt altijd veilig. Maar dat is niet zo. Ook hier heeft een werknemer te maken met arbeidsrisico's die hem ziek kunnen maken. Werkgevers, in alle branches, zijn verplicht om te voorkomen dat een werknemer ziek wordt van het werk. Natuurlijk verschillen de risico's per bedrijf maar wij zetten de meest voorkomende arbeidsrisico's voor een kantooromgeving op een rij.

Er zijn verschillende arbeidsrisico's op kantoor, we zetten de top drie op een rij

1. Beeldschermwerk

Beeldschermen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We gebruiken computers, tablets, displays en smartphones, op ons werk en thuis. Wij kijken per dag bijna net zoveel naar beeldschermen als dat we slapen, vooral als we acht uur per dag achter een beeldscherm op kantoor zitten. Handig al die schermen maar ook een belangrijke bron van klachten als hoofdpijn en last aan armen en nek. Klachten die uiteindelijk kunnen leiden tot (langdurig) verzuim. Het trainen van een werknemer tot ergocoach beeldschermwerkplek zorgt dat de risico's van het werken met een beeldscherm binnen de organisatie bekend zijn. Zo voorkom u gezondheidsklachten met preventieve maatregelen.

2. Werkplekinrichting

De meeste mensen brengen dagelijks ongeveer een derde van de tijd door op het werk. Vooral op kantoor is dit vooral zittend werk.  Daarom is het belangrijk dat de inrichting van de werkplek voldoet aan de daarvoor gestelde eisen. Slecht ingerichte werkplekken kunnen leiden tot gezondheidsklachten. Een goede werksituatie verlaagt verzuim én dus bedrijfskosten. Het zorgt voor een positieve bijdrage aan de productiviteit en tevredenheid van uw werknemers.

3. Psychosociale arbeidsbelasting

Maar liefst een derde van het verzuim heeft een psychische oorzaak. Dat aandeel stijgt al jaren. Het duurt bij werknemers die verzuimen met psychische klachten ook nog eens steeds langer voordat ze weer aan het werk zijn; gemiddeld 225 dagen (cijfers uit 2018). In 2016 was dit nog 167 dagen. Dat komt met name door het stressgerelateerd verzuim dat in 2018 is gestegen naar 25% van het langdurend verzuim. We zien dit risico vaker in een kantooromgeving. ArboNed heeft zich gespecialiseerd in psychisch verzuim.

Risico's verminderen

De experts van ArboNed kunnen u helpen de bovenstaande risico's in kaart te brengen en te verminderen. Uw eigen preventiemedewerker speelt ook een belangrijke rol bij het voorkomen van verzuim en het waarborgen van goede arbeidsomstandigheden. De rol van een preventiemedewerker op kantoor is anders dan in een productiebedrijf. ArboNed biedt basistrainingen aan voor preventiemedewerkers. Voor meer persoonlijke ondersteuning op de werkvloer is er de dienst Mijn preventie-expert.

Preventiemedewerker

Een preventiemedewerker is iemand die zich binnen een bedrijf - meestal naast de ‘gewone’ functie - inzet om de arbeidsrisico's binnen op kantoor in kaart brengt en advies geeft om deze te beperken. Elk bedrijf moet een of meer preventiemedewerker(s) aanstellen. Bij kleinere bedrijven (maximaal 25 werknemers) kan de directeur/eigenaar ook zelf de rol van preventiemedewerker op zich nemen. ArboNed leidt preventiemedewerkers binnen één dag op tijdens een praktische training. 

Meer informatie

Gerelateerde nieuwsberichten