Verplichtingen van de werkgever volgens de Arbowet
Als ondernemer bent u verantwoordelijk voor de veiligheid én gezondheid van uw medewerkers. Gezond en vitaal werken betekent dat zij zich fysiek en mentaal goed voelen, en duurzaam inzetbaar blijven. Toch brengt werk arbeidsrisico’s met zich mee. Jaarlijks krijgen tienduizenden mensen in Nederland te maken met een arbeidsongeval of beroepsziekte. De Arbowet helpt deze risico’s te beperken en zorgt voor een veilige en gezonde werkomgeving. Wij hebben de wettelijke verplichtingen voor u op een rij gezet.

Basis voor een gezond en veilig bedrijf: de Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
Als werkgever bent u volgens de Arbowet verplicht om een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en bijbehorend Plan van aanpak op te stellen. In de RI&E inventariseert u of het werk gevaarlijk of ongezond kan zijn voor uw medewerkers. Is dat het geval? Bijvoorbeeld als uw medewerkers zware spullen tillen of een hoge werkdruk ervaren? Dan is er sprake van arbeidsrisico’s en neemt u in het Plan van aanpak maatregelen op om deze risico’s te voorkomen en verminderen.
De RI&E moet actueel zijn en worden aangepast bij veranderingen in het werk. Bijvoorbeeld bij een verbouwing of omdat er gewerkt wordt met nieuwe machines.
Veiligheidstrainingen
U bent verplicht voorlichting te geven aan uw werknemers; over de risico’s die de werkzaamheden met zich meebrengen; en de maatregelen die u heeft genomen om deze risico’s te voorkomen of te beperken. Zo vermindert u het aantal ongevallen en voorkomt u verzuim.
Preventiemedewerker
Een preventiemedewerker is iemand die zich binnen een bedrijf - meestal naast de ‘gewone’ functie - inzet om arbeidsrisico's te verminderen en verzuim te helpen voorkomen. De preventiemedewerker helpt bijvoorbeeld bij het opstellen en uitvoeren van de RI&E. Elk bedrijf moet één of meer preventiemedewerker(s) aanstellen. Bij kleinere bedrijven (maximaal 25 medewerkers) kan de directeur/eigenaar ook zelf de rol van preventiemedewerker op zich nemen.
Periodiek gezondheidsonderzoek
Het Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) of Preventief medisch onderzoek (PMO) zijn medische onderzoeken die werkgevers verplicht zijn om periodiek aan hun medewerkers aan te bieden. Wij adviseren om dit elke drie à vier jaar te laten plaatsvinden. Het doel is om werkgerelateerde gezondheidsrisico's op te sporen en te voorkomen. Het PAGO of PMO is een momentopname en geeft uw medewerkers inzicht in hun fysieke en mentale gezondheid. Met de persoonlijke adviezen uit het PAGO of PMO kunnen ze zelf verder aan de slag met het verbeteren van hun gezondheid en leefstijl. Deelname aan het PAGO of PMO is volledig vrijwillig. De inhoud van het onderzoek wordt afgestemd op de arbeidsrisico’s die uit de RI&E naar voren komen.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) voorkomen
Vanuit de Arbowet bent u als werkgever verplicht om aandacht te besteden aan psychosociale arbeidsbelasting. Onder PSA vallen alle factoren die op het werk stress kunnen veroorzaken. Zoals: werkdruk, agressie en geweld, pesten, discriminatie en (Seksuele) intimidatie.
De aanpak op ongewenste situaties legt u vast in een PSA-beleid. Met een duidelijk PSA-beleid voorkomt u verzuim en zorgt u ervoor dat medewerkers met plezier aan het werk zijn én blijven, en dat ze niet met (psychische) klachten uitvallen. Voorwaarde is dat management en/of directie het beleid steunen en handhaven en dat zij zich bewust zijn van hun voorbeeldfunctie.
Vertrouwenspersoon aanstellen
Hoewel nog niet wettelijk verplicht, wordt het steeds gebruikelijker (en mogelijk binnenkort verplicht) om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Deze persoon biedt medewerkers een veilige plek om ongewenst gedrag te melden en fungeert als schakel tussen medewerker en management. Jaarlijks wordt een geanonimiseerd rapport opgesteld over de aard en het aantal meldingen.
Bedrijfshulpverlening (BHV)
De bhv’er zorgt voor de veiligheid en gezondheid van medewerkers en gasten bij gevaarlijke situaties, zoals brand of een hartaanval. Door snel in te grijpen, beperkt de bhv'er letsel en schade totdat professionele hulp arriveert. De bhv’er is altijd aanwezig op de werkvloer en kan direct eerste hulpverlenen tot de professionele hulpdiensten zijn gearriveerd.
Basiscontract
Volgens de Arbowet moet u als werkgever een overeenkomst hebben met een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Die overeenkomst noemen we het basiscontract.
Toegang tot bedrijfsarts
De bedrijfsarts krijgt van u vrije toegang tot de werkvloer. Uw werknemers moeten weten dat ze de bedrijfsarts kunnen bezoeken voor vragen over hun gezondheid in relatie tot het werk. Tot slot kunnen werknemers om een second opinion vragen aan een andere bedrijfsarts.
Voorkom boetes
De Arbeidsinspectie heeft meer mogelijkheden gekregen om sancties op te leggen bij het niet naleven van de regelgeving. Let op: er kan (direct) een boete worden opgelegd als u geen basiscontract heeft met een arbodienst of bedrijfsarts. Er zijn ook boetes voor arbodiensten of bedrijfsartsen als zij bijvoorbeeld geen klachtenprocedures hebben of zonder onderbouwing een verzoek om een second opinion afwijzen.
Heeft u als werkgever behoefte aan ondersteuning bij het naleven van de Arbowet? ArboNed kan u hierbij ondersteunen. Neem contact met ons op, of bekijk welk verzuimabonnement het beste bij u past.