Zo zorgt u dat u gezond eet als u thuis werkt

Door: Nathan van Veen, Vitaliteit- en gezondheidsdeskundige ArboNed

 

gezond eten als u thuis werkt tijdens coronacrisis

Het eten van gezonde voeding heeft veel positieve invloeden op zowel uw fysieke als mentale gezondheid. En dat is belangrijk, helemaal in deze tijd. Toch kan het lastig zijn om gezond te blijven eten als u thuis werkt of misschien door het coronavirus niet mag werken terwijl u wel kunt werken. 

Voordelen van gezonde voeding:

  • Het helpt mee om het risico op bepaalde ziektes te verlagen (diabetes type 2, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker).
  • Het versterkt uw immuunsysteem en verkleint daarmee de kans op ontstekingen.
  • Het zorgt voor meer energie en een fit gevoel.
  • Het zorgt voor betere prestaties.
  • Het helpt om het gewicht op peil te houden.
  • Het helpt om beter met stress om te gaan.
  • Het bevordert uw slaap.

 

Welke voeding is goed voor uw immuunsysteem?

Het coronavirus is een nieuw virus. Wij zijn daar nog niet resistent voor. De ontwikkeling van een vaccin tegen corona vordert. We weten wel al langer dat gezonde voeding bijdraagt aan de versterking ons immuunsysteem en het verkleint daarmee de kans op ontstekingen. Let op: u kunt niet door deze voeding te eten het coronavirus niet krijgen. In de onderstaande tabel vindt u een aantal voorbeelden van voeding die goed is voor ons immuunsysteem. Probeer een leuk nieuw recept uit, sta wat langer in de keuken voor een verse bereiding van uw maaltijden; hiervoor kunt u misschien de tijd gebruiken die u normaal nodig heeft om van en naar het werk te reizen.

Fruit:

Groente:

Noten:

Overig:

Sinaasappels

Broccoli

Amandelen

Zoete aardappel

Ananas

Spinazie

Walnoten

Knoflook

Aardbeien

Kool

Hazelnoten

Magere Yoghurt

Grapefruit

Wortel

 

Oesters

Kiwi

Bieten

 

Tarwekiemen

Guave

Champignons

 

Gember

Tomaten

 

 

Citroen

Vlierbessen

 

 

Groene thee

Watermeloen

 

 

 

 

Snacken op een thuiswerkdag

Het is makkelijk om een ongezonde snack te pakken, helemaal als u het uit uw eigen koelkast of voorraadkast kunt pakken. Maar denk ook tijdens het thuiswerken aan gezonde tussendoortjes zoals: 

  • Handje ongebrande en ongezouten noten
  • Volkoren cracker met gezond beleg zoals hummus
  • Vers fruit
  • Gedroogd fruit
  • Bakje kwark
  • Snackgroenten
  • Gekookt ei

Voldoende beweging als u thuis werkt

Naast gezonde voeding is het ook belangrijk dat u voldoende beweegt. Mijn collega Mike Broxterman legt hier uit waar u op kunt letten, ook als u thuis werkt. 

Goed ingerichte werkplek

Niet iedereen heeft thuis een ingerichte kantoorwerkplek. De kans is groot dat u deze tips bijvoorbeeld leest op uw laptop aan de keukentafel, of op de bank. Dat gaat een tijdje goed, maar kan nek- en schouderklachten veroorzaken. Gebruik onze tips om ook thuis gezond te werken (met handige download voor het goed inrichten van de thuiswerkplek)

Fijn thuiswerken: een overzicht

Gerelateerde nieuwsberichten