Veel gestelde vragen over de beveiliging van Vandaag

In de portal Vandaag staan privacygevoelige persoonsgegevens van uw werknemers. Het is belangrijk dat deze gegevens goed worden afgeschermd.  IT&Care, de softwarebeheerder van deze portal heeft voor ArboNed ‘twee-factor authenticatie’ (2FA) ingevoerd om de afscherming aan te scherpen, zoals de wet dit voorschrijft. Concreet houdt het in dat u bij het inloggen, náást het opgeven van uw gebruikersnaam en wachtwoord, een code ontvangt op uw mobiele telefoon of mailadres, die u ook invoert.

Ik wil geen twee-factor authenticatie.

Twee-factor authenticatie kunnen we niet uitzetten, omdat de wet het ons ook verplicht. Doel van 2FA is om de persoonsgegevens van uw werknemers die ten behoeve van onze dienstverlening in Vandaag zijn opgenomen extra te beveiligen.  

Als ik de e-mailoptie aanklik bij het instellen van 2FA staat daar een fout mailadres, of een mailadres dat ik niet ken.

Uw Vandaag administrator kan het mailadres aanpassen bij ‘gebruikersbeheer’ in Vandaag. Bent u de administrator en lukt dit niet, neem dan contact op met ArboNed. Wij wijzigen de accountinstellingen voor u.

Ik heb e-mail ingesteld als 2FA methode, maar ontvang geen mail.

Controleer eerst uw spamfolder, mogelijk is de e-mail daarin beland. Ook kan het zijn dat uw mailprogramma zo is ingesteld dat e-mails niet direct binnenkomen, maar bijvoorbeeld eens per x minuten worden opgehaald. Als u inlogt op uw webmail, ziet u altijd de meest actuele mails in uw inbox. Heeft u de mail nog steeds niet binnen, dan kan uw Vandaag administrator controleren of het mailadres bij ‘gebruikersbeheer’ in Vandaag overeenkomt met het mailadres waarop u de mail wilt ontvangen. Bent u de administrator, neem dan contact op met ArboNed via inloggen@itandcare.nl.

Bij het instellen van 2FA heb ik gekozen voor de optie met de app. Maar ik zie geen QR-code op mijn scherm die ik kan scannen.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met de browser waarmee u werkt (Internet Explorer, Edge, Mozilla Firefox, Chrome, etc). Zorg ervoor dat uw huidige browser is geupdate naar de meest recente versie. Werkt dit nog niet, dan kunt u Vandaag openen in een andere browser. Werken beide opties niet, kies dan tijdelijk voor de e-mailadresoptie en neem contact met ons op via inloggen@itandcare.nl.

Ik ontvang meerdere e-mails met authenticatiecodes. Hoe kan dit en welke moet ik nu gebruiken?

Mogelijk laat u meerdere medewerkers inloggen via hetzelfde account. Aan elk account is één mailadres gekoppeld en de authenticatiecodes worden alleen verstuurd naar het gekoppelde mailadres. Per werknemer die toegang moet hebben tot Vandaag is er dus een apart account nodig.

Mijn collega en ik maken gebruik van hetzelfde Vandaag-account, maar we krijgen de authenticatiecodes maar op één mobiel toestel of één persoonlijk e-mailadres aangeboden. Kunnen we een tweede code krijgen die we beiden kunnen gebruiken voor hetzelfde account?

Nee, dit is niet mogelijk en juist de reden waarom 2FA is ingesteld . Elke werknemer moet met een eigen account inloggen op Vandaag, waarmee hij ook 2FA activeert. Dit persoonlijke account kan de administrator binnen uw organisatie voor u aanmaken.

Staat uw vraag hier niet tussen, mail uw vraag dan aan inloggen@itandcare.nl

Meer over privacy en ArboNed