Coronavirus en werk: alles wat u moet weten

  • Leestijd
    15 minuten
  • 20 maart 2020 aangemaakt
  • 24 december 2020 bijgewerkt

Het coronavirus heeft een grote impact op hoe wij leven en werken. Op deze pagina vindt u alle actuele informatie over het coronavirus in relatie tot werk en hoe uw bedrijf hiermee kan omgaan. 

coronavirus

checklist corona

COVID-19 inventarisatie

Werken uw medewerkers ‘coronaproof’? Ga nu aan de slag met onze praktische COVID-19-inventarisatie bij u in het bedrijf, zodat u zeker bent van een gezonde en veilige werkomgeving in de ‘anderhalvemetereconomie’.

Meer informatie

Het coronavirus en COVID-19

De wetenschappelijke benaming van het coronavirus is SARS-CoV-2. Om vast te stellen of iemand besmet is met corona, is een test nodig.

Het virus veroorzaakt de ziekte COVID-19. Sommige mensen ervaren helemaal geen klachten, anderen alleen milde luchtwegklachten (keelpijn, hoesten, niezen, reuk- en/of smaakverlies) en sommigen krijgen last van koorts, kortademigheid, vermoeidheid, buikklachten en spierpijn. De ziekte kan een ernstige longontsteking veroorzaken, waar soms ook mensen aan overlijden. Inmiddels weten we dat het herstel van werknemers die COVID-19 hebben gehad maanden kan duren.

Om te voorkomen dat het coronavirus zich via het werk verspreid, werkt wie dat kan thuis, houden we - wanneer thuiswerken niet kan - 1,5 meter afstand en wassen we regelmatig onze handen. Alle maatregelen vindt u hier.

coronaMijn werknemer is besmet met het coronavirus, wat nu?

Wat betekent een coronabesmetting van een werknemer voor u als werkgever? Er zijn twee scenario’s waarbij de arbodienst een rol kan spelen.

Veelgestelde vragen over corona en werk

Werkgevers hebben vooral veel vragen over het ziekmelden. Wanneer zijn klachten, besmetting en voorzorgsmaatregelen in verband met het coronavirus aanleiding voor ziekmelding, wanneer niet en wanneer kunt u aanspraak maken op een andere regeling?

Het is belangrijk dat iedereen met (milde) corona-achtige klachten in quarantaine gaat en zich snel laat testen. Dat betekent niet dat iedereen met corona-achtige klachten ook ziekgemeld kan worden:

Ziekmelding coronavirus covid-19

Is er volgens bovenstaand stroomschema sprake van een ziekmelding, dan geeft u deze ziekmelding op de voor u gebruikelijke manier aan ons door. Wij behandelen deze ziekmelding volgens de reguliere werkwijze, vanuit onze zorgplicht en volgens de Wet verbetering poortwachter. Vaak zal het gaan om kort verzuim en is een spreekuur bij de (bedrijfs)arts niet nodig.

Als uw werknemer thuis moet blijven, maar niet thuis kan werken, kunt u mogelijk een beroep doen op de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) (voorheen werktijdverkorting). Deze regelingen wijzigen doorlopend. Hou hiervoor de site van de overheid in de gaten.

Overige veelgestelde vragen coronavirus en werk

Klik hier voor alle veelgestelde vragen rond het coronavirus of download de veelgestelde vragen als pdf. Staat uw vraag hier niet tussen of heeft u nog andere vragen? Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon.

De arbodienst en het coronavirus

Uw arbodienst kan u als werkgever adviseren over hoe u gezondheidsschade kunt beperken en uw bedrijfsvoering zo goed mogelijk kunt voortzetten. En u kunt onze specialisten inzetten voor bijvoorbeeld het maken van een inschatting van de gezondheidsrisico’s van uw werknemers. Of advies inwinnen over wat u moet doen als een werknemer (mogelijk) is besmet met het coronavirus. Bekijk hier alles wat uw arbodienst voor u kan betekenen.

corona re-integratieCoronavirus en re-integratie: Wet verbetering poortwachter leidend

Ondanks alle zorgen over corona, moet de re-integratie van uw werknemers doorgaan. UWV houdt wel rekening met de gevolgen van COVID-19 bij het beoordelen van de re-integratie-inspanningen. Lees er hier alles over.

COVID-19 vaccinatie

8 januari 2021 starten de GGD en het RIVM met het vaccineren tegen COVID-19, op zo'n 25 locaties. Medewerkers in zorginstellingen die in contact staan met mensen die extra kwetsbaar zijn, komen als eerste aan de beurt. Zij ontvangen hiervoor een uitnodiging via hun werkgever en de Rijksoverheid. Kijk voor meer informatie op www.coronavaccinatie.nl.

Testen op COVID-19

Heeft uw werknemer klachten die kunnen passen bij het nieuwe coronavirus? Dan is het belangrijk dat hij zich zo snel mogelijk laat testen en thuisblijft tot hij de uitslag van de test heeft. Iedereen met klachten kan voor de zogenoemde PCR-test rechtstreeks contact opnemen met de GGD:

  • Online: Ga naar Coronatest.nl
  • Telefonisch: bel 0800-1202.
    Het nummer is 7 dagen per week bereikbaar van 8:00 tot 20:00 uur.

De PCR-test kan een actieve besmetting of ziekte door het coronavirus opsporen. Is er geen sprake van klachten en wilt u uw werknemer toch laten testen, dan kunt u op eigen initiatief gebruik maken van een van de ‘Testlaboratoria voor moleculaire SARS-CoV-2-diagnostiek’ van de overheid. ArboNed kan u hierin helaas niet adviseren.

Sneltest: snel, maar soms minder gevoelig
Hoewel de uitslag snel beschikbaar is, meestal binnen 15 minuten, is de antigeensneltest minder gevoelig dan de PCR-test. Dat betekent dat iemand die nog maar weinig virus bij zich draagt en waarschijnlijk (nog) niet (of niet meer) besmettelijk is, met een antigeentest een negatieve testuitslag krijgt, terwijl de persoon wel COVID-19 kan hebben. Kwetsbare medewerkers en/of medewerkers die contact hebben met kwetsbare groepen moeten na een negatieve antigeensneltest ook een PCR-test laten doen. 

coronavirusTesten op COVID-19: uw mogelijkheden

Wat zijn uw opties als uw werknemer(s) snel getest moeten worden? Lees hier alles over de huidige mogelijkheden rond (snel)testen.

Aanpassen aan de ‘anderhalvemetersamenleving’

Alle werknemers die thuis kunnen werken, moeten dat voorlopig blijven doen. Voor werknemers op de werkvloer geldt als belangrijkste maatregel: blijf thuis bij coronaklachten (milde luchtwegklachten - neusverkoudheid, hoesten, keelpijn - en/of koorts).

De werkplek houdt u veilig door de juiste hygiënemaatregelen te treffen en ervoor te zorgen dat werknemers 1,5 meter afstand kunnen houden. Help uzelf en uw werknemers hier steeds aan herinneren, bijvoorbeeld door deze flyer te verspreiden binnen het bedrijf. Gebruik ook de Checklist Werken in de nieuwe werkelijkheid, laat een COVID-19-inventarisatie doen, of bekijk het gratis webinar 'Aan de slag met de RI&E in tijden van corona'.

covid-19-inventarisatieErvaringen met de COVID-19-inventarisatie

De COVID-19-inventarisatie brengt in kaart of u alles goed heeft geregeld rond het coronavirus. We spraken een aantal klanten over hun bevindingen.

Thuiswerken: tips van onze experts

Om de verspreiding van het coronavirus te vertragen, heeft de overheid aan iedereen een oproep gedaan om zoveel mogelijk thuis te werken.

U moet als werkgever het thuiswerken zoveel mogelijk faciliteren. Denk daarbij niet alleen aan ict-voorzieningen en een ergonomisch verantwoorde werkplek, maar ook aan aandacht voor de mentale gezondheid van uw werknemers. Hoe u dat doet, leest u op onze speciale pagina Alles over thuiswerken en corona (inclusief praktische gids voor uw werknemers).

thuiswerkenOnline (thuis)werkplekcheck

Met de online (thuis)werkplek-check adviseert een ergonoom uw werknemer bij het zo goed mogelijk inrichten van zijn thuiswerkplek, ook als hij geen ingerichte kantoorwerkplek heeft.

Check de thuiswerkplek

Psychische impact coronavirus

In korte tijd heeft het coronavirus veel veranderd aan de manier waarop we werken en leven. Uw werknemers kunnen op verschillende manieren (emotioneel) geraakt worden door de gevolgen van het coronavirus. Bijvoorbeeld doordat er bij overlijden geen gelegenheid is (geweest) om persoonlijk afscheid te nemen. Of doordat familieleden en vrienden niet aanwezig kunnen zijn bij een uitvaart of herdenkingsdienst. Ook het thuiswerken kan mentaal belastend zijn. Bijvoorbeeld doordat het lastiger is werk en privé gescheiden te houden, doordat men sociale contacten mist, of door de frustraties over een onprettige thuiswerkplek.

Download gratis de praktische gids omgaan met werkstress in coronatijd

Gebruik de handvatten uit deze gids om goed om te gaan met de stress die u en uw werknemers ervaren.

gids weer aan de slagIn deze gids:

  • Alles over een gezonde energiebalans
  • Praktische tips om met (werk)stress om te gaan
  • Praktijkvoorbeelden van andere mkb'ers

Download de gids

Iedereen gaat verschillend om met emoties en rouw, maar in algemene zin zien we dat werknemers het prettig vinden als de werkgever begrip toont voor de ervaren emoties. Houd contact met uw werknemers en ga na waar zij behoefte aan hebben, ook als zij momenteel op afstand werken. Over het omgaan met een verdrietige of rouwende werknemer kunt u overigens ook altijd advies inwinnen bij uw arbodienst. Bijvoorbeeld bij de bedrijfsmaatschappelijk werker, bedrijfsarts of psycholoog.

MijnCoachlijn

Uw werknemers kunnen door de coronacrisis extra mentale druk voelen. Exclusief voor de werknemers van ArboNedklanten is er nu MijnCoachlijn. MijnCoachlijn is gericht op het snel en doeltreffend ondersteunen van werkenden, om te voorkomen dat zij (langdurig) uitvallen.

Meer informatie 

Ondernemen en corona

Ondernemers komen door de coronacrisis acuut in de financiële problemen: omdat zij hun bedrijf verplicht hebben moeten sluiten, vanwege de thuisblijfadviezen van de overheid of door verstoorde (internationale) ketens. De coronacalculator van VNO-NCW en MKB-Nederland (waar ArboNed kennispartner van is) geeft direct inzicht in de relevante steunregelingen van overheden en financiële instellingen. In drie eenvoudige stappen ziet u de financiële toekomst van uw organisatie tijdens de coronacrisis.

Gratis webinar: 'Blijven ondernemen in tijden van corona'

Hoe houdt u uw mkb-bedrijf en werknemers gezond en vitaal tijdens de coronacrisis? Hoe zorgt u voor een veilige (thuis)werkplek? Wat betekent de 'anderhalvemetereconomie' voor uw bedrijf? En waar moet u op letten als we langzaam kunnen terugkeren naar de oude situatie? In een half uur praten experts van ArboNed en MKB-Nederland u bij.

Terugkijken

Dienstverlening ArboNed

Op basis van de laatste voorschriften van de overheid passen wij onze dienstverlening doorlopend aan. Lees hier hoe wij onze dienstverlening op dit moment uitvoeren - vanzelfsprekend in overleg met werkgever en werknemer en met inachtneming van de geldende richtlijnen.

Heeft u een afspraak op een van onze vestigingen? Download de flyer met onze veiligheidsvoorschriften of bekijk onderstaande video voor uw bezoek. Aan alle bezoekers vragen wij zich te registreren bij binnenkomst, een mondkapje te dragen bij verplaatsing door het pand en wanneer je geen anderhalve meter afstand kunt houden, en te verklaren dat ze klachtenvrij zijn.

 

Heeft u nog vragen? Bel of mail dan uw vaste contactpersoon. U vindt de contactgegevens in verzuimportal Vandaag.

Webinars over corona en werk

  • Bekijk hier het webinar Het coronavirus en werk: Onze experts gingen tijdens ons webinar in op de meest gestelde vragen van werkgevers en werknemers rondom het coronavirus in relatie tot werk.
  • Bekijk hier het webinar Aan de slag met de RI&E in tijden van corona: Gebruik de Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) en het bijbehorende Plan van aanpak als handvat. 
  • Bekijk hier het webinar Blijven ondernemen in tijden van corona: Hoe houdt u uw mkb-bedrijf en werknemers gezond en vitaal tijdens de coronacrisis? En waar moet u op letten als we langzaam kunnen terugkeren naar de oude situatie? In een half uur praten experts van ArboNed en MKB-Nederland u bij.
  • Bekijk hier het webinar Leidinggeven in crisistijd: hoe kunt u werknemers ondersteunen als zij vastlopen of overbelast raken en hoe houdt u zelf het hoofd koel?
  • Bekijk hier het webinar Succesvolle deelname aan een crisisteam: hoe houdt u het op lange termijn goed vol zodat deelname aan een crisisteam succesvol blijft?

Coronavirus en werk voor werknemers

Op deze pagina staat meer informatie en richtlijnen hoe uw werknemers kunnen omgaan met het coronavirus en de maatregelen in relatie tot hun baan.

Gerelateerde nieuwsberichten