Tips voor een betere nachtrust

Natuurlijk slaapt iedereen wel eens een paar nachten niet goed. Maar veelvuldig slecht slapen kan leiden tot gezondheidsklachten en heeft grote invloed op werk: het leidt tot hoger verzuim, meer ongevallen en lagere productiviteit.

Wake-up call

Bent u een goede of een slechte slaper? Test het met onze Wake-up call.

 

Tips voor een betere nachtrust

De volgende tips helpen je beter slapen:

  • Creëer je eigen slaapritueel en volg dat dagelijks.
  • Houd smartphones, tablets, televisies en andere schermen uit de slaapkamer.
  • Kies voor gedimd licht in de uren voordat je naar bed gaat.
  • Drink geen cafeïne meer na 16.00 uur.
  • Gebruik zo min mogelijk nicotine en alcohol.
  • Onderzoek in de vakantie hoeveel slaap je nodig hebt.
  • Zorg voor frisse lucht op je slaapkamer.
  • Zorg voor voldoende beweging gedurende de dag.
  • Sport niet tijdens de laatste twee uur voordat je gaat slapen.
  • Dineer niet tijdens de laatste vier uur voordat je gaat slapen.
  • Knorrende maag vlak voor bedtijd? Neem een beker warme melk of een banaan.

 

Nog een tip: maak het bespreekbaar

Slaapproblemen worden vaak gezien als een privé aangelegenheid. Maar wat als u of uw werknemer door slaapproblemen een ongeluk veroorzaakt? Of als u of uw werknemer door te weinig slaap ziek wordt? Naast de eigen verantwoordelijkheid, is ook de werkgever verantwoordelijk een positieve bijdrage te leveren aan de gezondheid van zijn werknemers. Bespreek het daarom óók op het werk, als u slecht slaapt. Dan kunnen werknemer en werkgever samen iets doen. Bijvoorbeeld door met een Preventief medisch onderzoek (PMO) de gezondheid te onderzoeken. Of door een slaaptraining te volgen. 

Meer over slapen en werk

ArboNed heeft de nodige inzichten vergaard over slaap in relatie tot werk. Op deze pagina vindt u meer van onze kennis en de diensten die wij hiervoor ontwikkeld hebben.

Slapen en werk