Tips om uitval door stress te voorkomen

Iedereen heeft wel eens stress. Dat is op zich niet erg. Maar als je te lang en te veel stress ervaart, kun je er ziek van worden. Stress is dus een belangrijk signaal om serieus te nemen.

Stress wordt vaak veroorzaakt door eisen die het werk aan ons stelt, door problemen thuis of door een combinatie hiervan. Onze professionals kunnen je helpen de stress te verminderen en te zorgen dat je veerkrachtiger wordt. Maar je kunt ook zelf aan de slag. We geven je graag een paar tips.

Tip 1: Richt je op dingen die je kunt beïnvloeden

Op een schaal van 0 t/m 10, hoeveel stress heb je vandaag? Cijfer 10 betekent helemaal geen stress en 0 betekent heel veel stress. Wat kun je vandaag of morgen anders doen om op een hoger cijfer uit te komen? En bedenk daarbij: op veel dingen op het werk en thuis hebben wij geen invloed. In plaats van hier gestrest van te worden, kun je je beter richten op de dingen waar je wél invloed op hebt. Bijvoorbeeld op hoe je op deze dingen reageert. 

Tip 2: Zorg voor ontspanning

Als je werkt, dan vraagt dat een bepaalde inspanning. Hierdoor voelen wij ons aan het einde van een werkdag ook soms moe. Om te herstellen, is het belangrijk dat je ook weer oplaadt, bijvoorbeeld door te ontspannen. Doe je dit niet, dan kun je stress- en burn-outklachten ontwikkelen. Ontspanning helpt om stress te verminderen of tegen te gaan. Welke drie dingen helpen je om te ontspannen? Bedenk hoe je ervoor kunt zorgen dat je deze dingen vaker doet. En welke van deze drie dingen je deze week, of misschien zelfs vandaag of morgen al kunt doen.  

Tip 3: Lach

Lachen is gezond. Lachen verbetert onze relaties met anderen, het vergroot onze veerkracht én het vermindert stress. Ga op zoek naar momenten om meer te lachen. Wat maakt je aan het lachen, of wie? En hoe kun je ervoor zorgen dat deze momenten vaker voorkomen?

Tip 4: Beweeg

Wandelen, fietsen, zwemmen. Lichaamsbeweging helpt om stress te verminderen. Ook als je hier helemaal geen zin in of tijd voor hebt. Probeer je tijdens het bewegen zoveel mogelijk op de activiteit te richten. Wat voel je? Wat zie je? En wat hoor je? Zo voorkom je dat andere zaken zorgen voor afleiding.

Tip 5: Slaap voldoende

Stress kan zorgen voor slaapproblemen en te weinig slaap zorgt ervoor dat je kwetsbaarder bent voor stress. Om stress te voorkomen of klachten te verminderen, is een goede nachtrust dus erg belangrijk. Je bent energieker en kunt beter met problemen en uitdagingen omgaan. Probeer elke nacht acht uur te slapen. De avond rustig afbouwen helpt hierbij (ontspannen, geen mobiel en televisie).

Tip 6: Noteer positieve gebeurtenissen

Een optimistische kijk, hoop en zelfvertrouwen maken ons veerkrachtig. Dit helpt je om te gaan met dingen die stress veroorzaken. Noteer een week lang elke avond welke drie goede dingen er die dag zijn gebeurd. Hoe kwam het dat deze goede gebeurtenissen plaatsvonden? Heb je hier invloed op gehad en zo ja, hoe? En hoe kun je ervoor zorgen dat deze gebeurtenissen vaker voorkomen?

Tip 7: Bewaak je grenzen

Zorg ervoor dat je overzicht creëert. Wat moet vandaag af, en wat kan ook later? Durf ‘nee’ te zeggen als iemand om hulp vraagt, maar je eigenlijk geen tijd hebt. Of biedt een alternatief, bijvoorbeeld door de taak te verdelen of deze op een ander moment op te pakken. Las tijdens de werkdag tussendoor regelmatig een pauze in om even te ontspannen. Ga bijvoorbeeld lunchen in de kantine, of maak een korte wandeling. Bouw ook een rustmoment in na een piekperiode. En heel belangrijk: voorkom dat je in je vrije tijd dingen moet afzeggen die je leuk vindt. Juist daar krijg je energie van!

Tip 8: Volg een workshop

ArboNed organiseert regelmatig de workshop 'Mindfulness@work'. Met deze workshop leer je omgaan met (lastige) emoties en gevoelens en hoe je jouw weerbaarheid versterkt, nu én in de toekomst. Informeer bij je werkgever naar de mogelijkheden.

Tip 9: Schakel tijdig een professional in

Kun je je werk niet meer loslaten? Heb je fysieke klachten zoals hoofd- of buikpijn en ben je oververmoeid? Dan is het tijd om hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld van je huisarts of de bedrijfsarts. Ook als je nog niet bent uitgevallen, kun je naar de bedrijfsarts. Dit noemen we een preventief spreekuur. Deze kun je aanvragen zonder toestemming van jouw werkgever.

Tip 10: Test je werkstress

Ontdek met een korte test of jij stress ervaart.

Doe de test!