Persbericht: Herstel ouderen bij psychisch verzuim duurt langer

• 10 november 2016 aangemaakt
  • 25 juni 2018 bijgewerkt

Utrecht – 10 november 2016 - Het verzuim in de BV Nederland is in vergelijking met vorig jaar stabiel en bedraagt 3,5%. Inzoomend op het langdurig verzuim verkondigde ArboNed vorige week een zorgwekkende trend. “We zien het aantal werknemers dat uitvalt met een burn-out toenemen. Ook de gemiddelde verzuimduur van burn-out stijgt ten opzichte van vorig jaar”, aldus dr. Catelijne Joling, directeur Research & Development van ArboNed. “Uit een aanvullende analyse, waarbij met name gekeken is naar leeftijd, blijkt dat het aandeel van psychisch verzuim en de duur per leeftijdscategorie verschillen.”

Persbericht: Herstel ouderen bij psychisch verzuim duurt langer

Ouderen verzuimen minder dan jongeren

Van het totale verzuim in Nederland wordt 34% veroorzaakt door psychische klachten en gedragsstoornissen. Bij ouderen (55+) is het aandeel psychisch verzuim veel lager (20%) en zien we andere oorzaken van verzuim. Bij werknemers onder de 55 jaar bedraagt het aandeel psychisch verzuim 38%. “Het aandeel psychisch verzuim is bij ouderen dus lager. Echter, als ze verzuimen zijn ze wel langer afwezig”, aldus Joling.

Herstel ouderen duurt langer

“Als je kijkt naar verzuim door stress, dan onderscheiden we drie diagnoses die verschillen in intensiteit: uitval door spanningsklachten (gemiddeld 167 dagen verzuim), uitval door overspannenheid (gemiddeld 183 dagen verzuim) en uitval door burn-out (gemiddeld 242 dagen verzuim). Gemiddeld verzuimen ouderen (55+) op al deze diagnoses 20 dagen langer. Stressgerelateerde diagnoses treden weliswaar relatief minder vaak op bij ouderen, maar deze groep heeft wel meer tijd nodig voor herstel”, aldus Joling.

Week van de Werkstress

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onderkent de stress-problematiek op het werk, en vraagt deze maand dan ook aandacht voor werkstress. Stress op de werkvloer is volgens SZW beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Het ministerie roept werkgevers en werknemers op om met elkaar in gesprek te gaan over werkstress. De Week van de Werkstress vindt plaats van 14 tot en met 17 november.

Omgaan met werkstress

Veel verzuim is te voorkomen. Joling: “In het kader van de Week van de Werkstress kunnen werkgevers en werknemers op 13 december aanstaande gratis deelnemen aan het webinar ‘Omgaan met werkstress, energiek aan het werk’. Met dit webinar willen we werkgevers en werknemers helpen signalen van werkstress te herkennen, deze samen te bespreken en aan te pakken, om zo langdurig verzuim te voorkomen.”