25 jaar ArboNed: van pionieren tot innoveren

Truus van AmerongenDoor: Truus van Amerongen, Directeur medische zaken ArboNed, dean my-academy, bedrijfsarts

Al sinds de start van het bedrijf werk ik met veel plezier bij ArboNed. Het enige waar ik last van heb, is dat een week maar zeven dagen heeft. Er zijn zoveel mooie ontwikkelingen gaande en er zijn nog zoveel plannen.
 

Van start

Ik werkte dertien jaar als verzekeringsarts bij het GAK toen er een grote wetswijziging werd aangekondigd: de arbodienstverlening zou gaan lopen via speciaal op te richten arbodiensten. De afdeling waar ik werkte, in Amersfoort, had veel potentiële klanten. Of ik hiervoor acquisitie wilde doen. Aangezien ik uit een ondernemersfamilie kom, leek me dat wel interessant. Het was een mooie kans om te zien hoe klanten reageerden op het aanbod. Die reacties waren positief, dus stapte ik in januari 1994 vol overtuiging over naar ArboNed.

We startten in Amersfoort op vier kamers, met een typmachine en een kopieerapparaat. Geen formulieren, geen standaardbrieven, en zelfs een paar maanden geen computers. Het was het echte pionieren, fantastisch. Ondertussen werd ik omgeschoold naar bedrijfsarts, net als de andere collega’s die overkwamen van het GAK. De meeste collega’s waren bij het GAK boventallig verklaard en kochten ArboNed-aandelen van het geld dat zij meekregen. Een periode van flinke groei brak hierna aan.

Grote verandering

De grootste verandering kwam ruim tien jaar later, toen werkgevers per 2005 niet langer verplicht waren een arbodienst in de arm te nemen. Dan moet je het als arbodienst doen op je relatie en kwaliteit. Dat merkten we natuurlijk wel, maar al met al viel het me mee.

Ik denk dat we veel van onze klanten hebben kunnen behouden dankzij de gerichte adviezen en de mooie proposities die we hebben ontwikkeld. Zo is het Preventief medisch onderzoek (PMO, voorheen PAGO) steeds verder verbeterd en werd het advies steeds relevanter voor onze klanten. Het ePMO is ook een mooie aanwinst. Bedrijven kunnen hun werknemers hierdoor heel laagdrempelig, online een health check laten doen.

Waar wij verder sterk in zijn, is luisteren naar de wensen van de klant en proberen te begrijpen wat hen bezighoudt. Hoe staat het bedrijf ervoor en wat heeft het nodig? Zo heb ik een bedrijf in mijn portefeuille gehad dat de bouwfraude boven zijn hoofd voelde hangen. In de offerte die ik voor hen moest opstellen, adviseerde ik om precies dat te doen wat wettelijk verplicht was en niets meer dan dat. Die bouwfraude was al zorg genoeg, ik wilde niet ook nog eens een topzware offerte aanbieden en ben op het minimum gaan zitten. Het hoofd P&O tekende meteen. Voor mij het bewijs dat goed luisteren loont.

Klaar voor de toekomst

En zo beland je op het punt dat ArboNed 30 jaar draait en de zaken goed voor elkaar heeft. Met weer nieuwe mijlpalen, zoals de Digitale verzuimvoorspeller en de unieke aanpak van verzuimbegeleiding bij psychisch verzuim. Het is vooruitstrevend dat je op basis van slimme data voorsorteert op de begeleiding die iemand nodig heeft en dat de klant op die manier, door verzuimreductie, geld bespaart.

Waar ik verder trots op ben, is dat ArboNed veel interne opleidingen aanbiedt. Zo is er recent een centrale opleiding gelanceerd voor onze casemanagers, de procesregisseurs en re-integratie- en preventie-adviseurs. Vanwege het tekort aan bedrijfsartsen is er veel behoefte aan taakdelegatie en dankzij deze opleiding is ArboNed klaar voor de toekomst.