Iedereen heeft wel eens stress op het werk. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar als iemand continue stress ervaart en onvoldoende tijd neemt om hiervan te herstellen, kan iemand hier (lang) ziek van worden. Alle reden dus om op tijd in te grijpen en samen te zoeken naar de juiste balans. Charlotte de Smit, HR-manager bij Kelvion en Perry Perdok, accountmanager bij ArboNed, over het voorkomen van verzuim door werkstress.
Impact
Bijna een derde van het langdurend verzuim (langer dan 6 weken) bij mkb bedrijven in de technologie industrie wordt veroorzaakt door psychische klachten. Vanuit de Arbowet zijn werkgevers verplicht om aandacht te besteden aan psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Het voorkomen van factoren die leiden tot werkstress, zoals te hoge werkdruk, ongewenst gedrag en agressie, is één van de zaken die in het beleid aan bod moet komen. Perry Perdok, accountmanager bij ArboNed: “Je inzetten om verzuim door werkstress te voorkomen, kan veel verschil maken voor een bedrijf. Het duurt bijvoorbeeld gemiddeld ruim 9 maanden voordat een medewerker die uitvalt met een burn-out weer aan het werk is. Dat heeft niet alleen financieel impact, maar ook voor de medewerkers die het werk moeten opvangen. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt.”
Werkstress
Werkstress ontstaat als de eisen die het werk aan iemand stelt groter zijn dan de mogelijkheden om daaraan te voldoen. Ook een negatieve werksfeer of ongewenst gedrag zoals pesten, kan leiden tot stress. Dat heeft niet altijd te maken met de hoeveelheid werk of de druk die ergens op ligt. De mate waarin iemand werkdruk ervaart is persoonlijk. En veel mensen hebben juist werkdruk nodig om betere prestaties te leveren.
Juiste balans
Bij het voorkomen van verzuim door werkstress draait alles om de juiste balans. Het werk stelt bepaalde eisen die energie kosten, zeker als mensen geen ruimte hebben om hun werk zelf aan te passen. Maar medewerkers kunnen ook energie krijgen van het werk. Als zaken die stress veroorzaken en zaken die weer energie geven te lang uit balans zijn, kunnen gezondheidsklachten ontstaan. Net als bij een batterij moet ook een mens op tijd weer opladen.
Aandacht voor elkaar
Kelvion Refrigeration is een wereldwijde fabrikant van warmtewisselaars. Het toonaangevende bedrijf levert oplossingen voor bijna elke denkbare industriële toepassing. Charlotte de Smit maakt zich als HR-manager bij Kelvion sterk voor de aanpak van werkstress en het voorkomen van verzuim. “Kelvion opereert in verschillende takken van de industrie met ieder zijn eigen uitdagingen, zoals hoge energieprijzen en krapte op de arbeidsmarkt. Het invullen van bepaalde functies kan lang duren en voor extra druk zorgen. Daar is oog voor. Kelvion is van oorsprong een familiebedrijf waarbij aandacht voor de medewerkers een belangrijk speerpunt is.”
Open cultuur
De Smit: “We proberen signalen van werkstress zo vroeg mogelijk te herkennen en een open cultuur te creëren waarin psychische klachten bespreekbaar zijn. Tijdens onze dagstart bijvoorbeeld, is het plaatsen van een magneet op het moodboard een vast onderdeel om direct inzicht in elkaars ‘stemming’ te hebben. Zo kunnen we snel het gesprek aangaan als dat nodig is. Maar ook andersom ruimte bieden om zelf aan de bel te kunnen trekken of het open/preventief spreekuur van de bedrijfsarts te bezoeken. Zo kunnen we indien nodig al snel met onze arbodienst ArboNed schakelen om op de juiste manier hulp te bieden.”
Niet harder werken, maar slimmer
“We zijn een hecht team”, vervolgt De Smit trots. “Samenwerken en leren van elkaar, staan bij ons hoog in het vaandel. Mensen in hun kracht zetten en ervoor zorgen dat hun talenten zo optimaal mogelijk benut worden, maakt het interessanter en leuker om hier te werken. Uiteraard brengt dit ook veel voor het bedrijf. Eigenaarschap is hierbij een sleutelbegrip. Dat maakt niet alleen dat mensen zich meer betrokken voelen bij ons bedrijf, maar ook dat ze hun verantwoordelijkheid durven en willen nemen en er een sfeer ontstaat waarin we elkaar kunnen aanspreken op gedrag. Alle uitdagingen dwingen ons ook te denken in mogelijkheden. Zo richten we ons continu op verbetering van onze organisatie, bijvoorbeeld qua processen. Niet harder werken, maar slimmer, daar komt het eigenlijk op neer.”
Focus op sterke punten en kracht
Het aanpakken van verzuim door werkstress begint met het herkennen van de signalen en een goed gesprek: waar wringt de schoen en hoe los je dit samen op? Hierbij hebben werkgever en werknemer allebei hun verantwoordelijkheid. Afhankelijk van het probleem richt de aanpak zich op het werk zelf (de sfeer, hoeveelheid en/of inhoud) en op persoonlijke factoren zoals veerkracht en waar iemand energie van krijgt. Perdok: “Vaak focussen we ons meer op wat energie kost, maar dat is niet altijd direct op te lossen. Wat zijn iemands sterke punten en waar ligt zijn kracht? Focus daar op.”
Dit artikel verscheen eerder in de najaar-editie van het FME ledenmagazine.