Voorkom verzuim door werkstress
  • Voorkom (langdurige) uitval door werkstress

  • Verlaag uw kosten

  • En voldoe aan uw wettelijke verplichting

Bekijk oplossingen

werkstress-emoticons

Voorkom verzuim door werkstress

Een gezonde werkdruk is prima, maar wat als deze omslaat in ongezonde werkstress? Dan kan het leiden tot verzuim. Van het langdurend psychisch verzuim valt een kwart van de werknemers uit door stress. Dit aandeel is al jaren te hoog. Een werknemer met een burn-out bent u gemiddeld ruim 9 maanden kwijt. En als u weet dat één verzuimdag al snel € 250 kost, dan is niets doen geen optie.

Verzuim door stress en psychische klachten is te voorkomen, door vroegtijdig de signalen te herkennen en aan te pakken. Via coaching, trainingen of de inzet van onze arbeids- en organisatiedeskundige werkt u op individueel- of organisatieniveau aan een gezonde werkdruk en goede sfeer. Zo zijn en blijven uw werknemers met plezier aan het werk, is er minder verzuim en minder verloop. 

Zelf doenWat houdt dit in?

  1. Gids Werkstress

    Praktische gids: goed omgaan met werkstress

    Werken is gezond en werkdruk is niet per se slecht. Toch neemt het aantal werknemers met stressklachten jaarlijks toe. Lees in de praktische gids tips om met (werk)stress om te gaan en bekijk praktijkvoorbeelden van andere mkb'ers.

Samen doenWat houdt dit in?

  1. good-job

    Mijn organisatie-expert

    Bevlogen werknemers zijn productiever, verzuimen minder en maken minder fouten en ongelukken. Dat betekent uiteindelijk meer winst, minder verloop en meer groei. Wilt u ook meer bevlogenheid in uw team? Schakel dan Mijn organisatie-expert in.

  2. what-keeps-you-up-at-night

    Training Verzuimmanagement

    Verzuim is een complex probleem, maar soms kunt u er invloed op uitoefenen. Leer in deze praktische training van één dag hoe u aankomend (langdurig) verzuim kunt herkennen én zelfs voorkomen. 

  3. vrouw-belt

    Training Voorkom uitval door ongezonde werkstress

    Een hoge werkdruk is niet erg en die werkdruk kunt u ook niet altijd veranderen. Wel heeft u invloed op hoe u en uw medewerkers ermee omgaan. Leer in deze praktische training hoe u voorkomt dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress.

Laten doenWat houdt dit in?

  1. slot

    MijnCoachlijn: Snel en effectief professionele coaching

    Kennen uw werknemers MijnCoachlijn al? Werknemers van ArboNed-klanten kunnen zelf contact opnemen en komen zo snel en gemakkelijk terecht bij een coach. Nog vóór zij uitvallen met psychische klachten. Het eerste gesprek is gratis.

  2. beter-zorgen-voor-de-dag-van-morgen

    Zorg voor een goede balans

    Ervaart uw werknemer spanningsklachten? De bedrijfsmaatschappelijk werker coacht uw werknemer, die aan de slag gaat met een persoonlijk actieplan. Zo voorkomt u (langdurige) uitval door psychische klachten bij uw werknemer.

Achtergrond
blauwelucht
  • Start
  • 1
  • 2
  • 3
  • Uitslag

Werkstress test
Ervaart u te veel stress?

Doe de test!

Heeft u de afgelopen maand gepiekerd?

Nee, helemaal niet Ja, soms Ja, regelmatig Ja, vaak Ja, altijd

Voelde u zich de afgelopen maand lusteloos?

Nee, helemaal niet Ja, soms Ja, regelmatig Ja, vaak Ja, altijd

Was u de afgelopen maand gespannen?

Nee, helemaal niet Ja, soms Ja, regelmatig Ja, vaak Ja, altijd

Ik ben:

Bekijk de uitslag!

Veel gestelde vragen over werkstress

Werkstress

  • Wat is een burn-out?

    Onder burn-out verstaan wij een langdurige negatieve, geestesgesteldheid die primair gekenmerkt wordt door uitputting en gepaard gaat met spanningsklachten, verminderd functioneren en een cynische werkhouding. De term burn-out (letterlijk vertaald: opbranden) is een metafoor die betrekking heeft op de mentale uitputting. Zoals een vuur kan doven door onvoldoende brandstof, zo kan iemand zijn werklust uitdoven door een gebrek aan mentale energie.  Het is de negatieve optelsom van stressoren en van wat iemand motiveert (energiebronnen) in met name het werk. 

  • Wat is het verschil tussen werkstress en een burn-out?

    Het ervaren van ongezonde werkstress over langere tijd leidt vaak tot overspannenheid. Een werknemer is moe, gespannen, prikkelbaar, emotioneel labiel, lijdt aan concentratieverlies en/of slaapt slecht. Degene valt uit en de duur van de problematiek loopt tot circa drie maanden. De ’chronische vorm’ van werkgerelateerde overspannenheid met een langduriger beloop wordt burn-out genoemd. Er is sprake van een relatief lange voorgeschiedenis van overbelasting (zes maanden tot een jaar) en een chronisch klachtenbeloop. Degene valt langdurig uit en arbeidsongeschiktheid dreigt. Er is een verstoorde relatie met het werk.

  • Wat is werkstress

    Stress in, of door de werksituatie noemen we werkstress. Dat kan een gevolg zijn van de hoeveelheid werk, maar kan ‘m ook zitten in hoe iemand werkdruk ervaart. Een werknemer die te perfectionistisch is, kan bijvoorbeeld het gevoel hebben tekort te schieten of de controle te verliezen. Privéomstandigheden kunnen ook stress veroorzaken, bijvoorbeeld als iemand naast zijn baan mantelzorger is. Staan er te weinig herstelmogelijkheden en ‘opladers’ tegenover, dan kan stress leiden tot uitval met gezondheidsklachten. Lees hier alles over werkstress.

  • Wat zijn de signalen van werkstress?

    De symptomen van werkdruk zijn alertheid en concentratie. Iemand kan veel doen in beperkte tijd. Lichamelijk krijgt hij het misschien warm en een beetje zweten om de warmte kwijt te raken is niet ongewoon. Als het stressmoment voorbij is, zwakken deze symptomen af. Het lichaam heeft tijd om te herstellen. 

    Houd de stress langer aan en heeft de werknemer geen tijd om op te laden, dan kunnen er signalen op het werk ontstaan. Denk hierbij aan een lagere productiviteit, moeite hebben met veranderingen op de werkvloer of in de werkzaamheden. Cynischer over de werkdruk of het bedrijf, sneller geïrriteerd naar de collega’s en ontevredenheid zijn ook symptomen. De gestreste werknemer kan zich ziek melden. Even een dagje niet naar werk om bij te komen.

    Signalen die kunnen wijzen op stress kunnen geclusterd worden en zijn als volgt:

    Denken Emotie
    • besluiteloos/piekeren
    • concentratieproblemen
    • verstrooid/vergeetachtig
    • ongeïnteresseerd 
    • van hak op de tak/niets afmaken
    • afwezig/ prioriteiten verwarren
    • ontevreden/prikkelbaar
    • onzeker/ongemotiveerd
    • agressief/desinteresse
    • lusteloos
    • wisselende stemmingen
    • opgejaagd/schuldgevoel
    Fysiek Gedrag
    • hoofdpijn/nek- of rugpijn
    • zweten/ slecht slapen
    • maag- of darmklachten
    • onrust/moe
    • aankomen/afvallen
    • hartkloppingen/duizeligheid
    • snel geïrriteerd/agressief
    • meer roken/drinken/geremd
    • meer medicijngebruik
    • snel huilen/vaker ziekmelden
    • irriteren aan anderen
    • slecht presenteren/kleine ongelukjes

     

“Werknemers krijgen niet per definitie stress van thuiswerken. Het zijn individuen, dus kijk goed wat voor die individuen werkt. Het instrument daarvoor? In gesprek gaan met elkaar.  De belangrijkste energiebron om in de gaten te houden bij thuiswerken is samenhang en cohesie; verbinding houden met elkaar. Dat geldt voor collega’s onderling en voor leidinggevenden met hun team. Voor leidinggevenden is het daarnaast belangrijk om duidelijk te maken dat je de werknemers ziet en steunt.”

Ronald Klee, consultant arbeid & organisatie ArboNed
dames-met-blauwe-mappen

Heeft u vragen over werkstress of wilt u een afspraak maken?

Wij helpen u graag verder.

Bel ons
030 299 62 77

Belafspraak
inplannen