Bij ongeveer één op de vijf mensen die langdurig verzuimen door psychische klachten, oordeelt de (bedrijfs)arts dat het verzuim voornamelijk een relatie heeft met werk. Hierbij liggen de oorzaken van verzuim vaak in zaken als hoge werkdruk en ongewenst gedrag. Wilt u ongewenst gedrag in uw bedrijf voorkomen? Dan speelt het creëren van psychologische veiligheid een sleutelrol. Maar wat is psychologische veiligheid? En hoe zorgt u hiervoor?
Veilig gevoel
Psychologische veiligheid is het gevoel dat werknemers zich veilig genoeg voelen om hun gedachten, mening en zorgen te delen zonder dat ze worden gestraft of buitengesloten. Dit zorgt niet alleen voor meer zelfvertrouwen en respect op de werkvloer. Maar maakt ook dat mensen grensoverschrijdend gedrag melden en elkaar erop durven aan te spreken. Zo kunnen zaken als pesten, agressie, discriminatie en (seksuele) intimidatie snel worden aangepakt, nog voordat ze escaleren.
Harde cultuur
De media-aandacht voor de ongezonde werksituaties bij een aantal bedrijven in de media heeft aangetoond dat het stressniveau bij werknemers doorgaans hoger is wanneer er geen sprake is van psychologische veiligheid. Specialisten schreven na de onthullingen bij de mediabedrijven diverse artikelen over leiderschap met als algemene deler: een harde cultuur met grensoverschrijdend gedrag komt het leveren van (top)prestaties niet ten goede.
9 tips voor een psychologisch veilige werkomgeving
Om psychologische veiligheid binnen uw bedrijf te creëren, speelt leiderschap een belangrijke rol. Door een cultuur van vertrouwen en respect te zorgen, kan een omgeving worden gecreëerd waar grensoverschrijdend gedrag niet wordt getolereerd. Bent u benieuw hoe uw leidinggevenden hieraan kunnen bijdragen? Wij geven 9 tips:
- Moedig open communicatie aan: houd bijvoorbeeld regelmatig feedbacksessies waar werknemers worden aangemoedigd hun mening te geven.
- Accepteer fouten en leer ervan: creëer een werkomgeving waarin fouten maken wordt gezien als een leermogelijkheid in plaats van een mislukking. Dit helpt uw werknemers zich veilig te voelen bij het proberen van nieuwe dingen.
- Inclusiviteit bevorderen: zorg ervoor dat alle stemmen worden gehoord, ongeacht de functie. Dit kan bijvoorbeeld door teams met een gevarieerde samenstelling te creëren.
- Leiderschap met empathie: luister actief naar ideeën, meningen en zorgen van werknemers en ondersteun hen bij professionele groei.
- Vraag om feedback: als u om feedback vraagt, is de kans groter dat uw werknemers hun mening makkelijker delen. Is de bedrijfscultuur hier nog niet naar? Begin dan met het vragen van feedback op individueel niveau.
- Spiegelen van goed gedrag: zijn er werknemers die zich psychologisch veilig voelen? Spiegel dan hun gedrag. De kans is groot dat als u begripvol en respectvol op een idee van een collega reageert, deze collega dit vervolgens ook doet.
- Behandel kwetsbaar gedrag met respect: creëer een cultuur waarin iedereen zich kwetsbaar op durft te stellen en begin bij uzelf. Als anderen dit zien, is de kans groot dat ze dit overnemen. Benoem bijvoorbeeld welke effect pesterijen op u heeft.
- Pak problemen aan vanuit de groep: is er sprake van grensoverschrijdend gedrag? Maak dan duidelijk wat de invloed van dit thema is op het team. Zo kunt u collectief aan een oplossing werken.
- Maak psychologische veiligheid een prioriteit: door van psychologische veiligheid een prioriteit te maken, zorgt u dat dit in het DNA van uw bedrijf wordt verweven. Neem het onderwerp bijvoorbeeld regelmatig op in het managementoverleg.
Volgt u deze stappen? Dan werkt u aan een werkomgeving waar psychologische veiligheid centraal staat. Dat zorgt niet alleen voor gelukkige en mentaal en fysiek gezonde werknemers, maar ook voor meer innovatie en hogere productie in uw bedrijf.