Werkdruk

Werken is gezond en werkdruk is niet per se slecht. Sterker: we hebben werkdruk nodig om prestaties te leveren. Maar: ervaren (werk)druk kan leiden tot (werk)stress. Dat ligt onder andere aan iemands persoonlijkheid en of iemand genoeg kan 'opladen'. Hoe dat werkt en hoe u als werkgever zorgt voor een juiste balans, leest u in dit artikel. 

Werkdruk

Wat is werkdruk?

Werkdruk is iets anders dan het druk hebben op het werk. Er is sprake van een ongezonde werkdruk als er een (structurele) disbalans is tussen wat er van iemand wordt verwacht op het werk en wat hij kan doen. 

gidsPraktische gids over werkstress

Wanneer er sprake is van langdurige werkdruk zonder compensatie door rust of energiebronnen (zoals steun of hulp) ontstaat werkstress. Alles draait om de juiste balans. Lees er hier alles over.

Objectieve en subjectieve werkdruk

Er is een belangrijk verschil tussen objectieve en subjectieve werkdruk.

Objectieve werkdruk

De uitvoering van het werk vraagt meer tijd dan de medewerker beschikbaar heeft. Hierdoor is overwerken nodig of ontstaan achterstanden in het werk.

Subjectieve werkdruk

De werknemer maakt een inschatting van de taakeisen die hij heeft en de regelmogelijkheden die hij ervaart. Dat heeft invloed op de beleving van werkdruk. Bijvoorbeeld: hoeveel werk ligt er en hoeveel hulp kan een werknemer inschakelen en kan hij het werk uitstellen? Als een werknemer veel regelmogelijkheden ervaart, ontstaat er over het algemeen minder snel werkstress.

Belangrijke oorzaken van werkdruk

  • Te weinig tijd, middelen of mensen.
  • Werk dat niet aansluit bij het opleidingsniveau of de werkervaring van de werknemer.
  • Te zware verantwoordelijkheden.
  • Technische mankementen.
  • Arbeidsconflicten.
  • Reorganisatie en baanonzekerheid.
  • Onduidelijke taakomschrijving.
  • Veeleisende klant(-en).
  • Weinig pauzes en vrije dagen (of te weinig tijd om ze te kunnen opnemen).

De oorzaak van werkdruk kan ook liggen bij de werknemer, bijvoorbeeld als hij:

  • moeilijk nee kan zeggen;
  • erg perfectionistisch is;
  • thuis problemen heeft die veel aandacht opeisen.

burn-outBurn-out herkennen en uitval voorkomen

Het duurt de laatste jaren steeds langer voordat een werknemer met een burn-out is hersteld. Lees hier meer over het herkennen en voorkomen van een burn-out.

Verzuim door werkdruk voorkomen

Ruim een derde van het langdurend verzuim heeft een psychische oorzaak. Moet u een werknemer missen door bijvoorbeeld een burn-out? Dan bent u hem gemiddeld ruim 9 maanden kwijt. Dat heeft een grote impact op uw bedrijf.

Ga het gesprek aan met uw werknemers over werkdruk. Is het reëel wat u van uw werknemers vraagt? Voelen zij zich gehoord en gesteund? Een drukke periode op het werk wordt als veel minder belastend ervaren, als er steun en begrip vanuit u als werkgever is. 

werkstress gesprek6 tips om het gesprek over werkstress aan te gaan

Wat zijn de signalen van werkstress, hoe herkent u ze en hoe bespreekt u ze vervolgens met uw werknemer? Lees meer.

Hulp nodig?

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het werken aan een gezonde werkdruk en een goede sfeer binnen uw organisatie? Mijn organisatie-expert van ArboNed is er voor praktische ondersteuning en gerichte coaching.

Meer informatie 

Gerelateerde nieuwsberichten