Hybride werken: de juiste balans tussen thuis en op kantoor

Het hybride werken, waarbij werknemers gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op locatie werken, komt steeds vaker voor. Wat kunt u doen om het hybride werken goed te laten verlopen? Psycholoog bij ArboNed Jan Machek pleit ervoor om te bespreken wat voor u en uw werknemers het beste werkt: “De ideale werksituatie is een persoonlijke aangelegenheid. Het levert u en uw werknemers veel op als u hierop inspeelt. Mijn advies: vind samen de juiste balans tussen thuis en op kantoor werken.”

hybride werken

Energie krijgen van het werk

Wat betekent dat, een goede balans? De consultants bij ArboNed gebruiken hiervoor het Job Demands-Resources model (JD-R model). Het model laat zien dat het werk bepaalde eisen stelt die energie kosten (stressoren) terwijl er ook kanten aan het werk zijn waarvan mensen juist energie krijgen (energiebronnen).

Het (her)vinden van die balans in stressoren en energiebronnen is in het belang van werknemer én werkgever. Werknemers die energie krijgen van hun werk, ervaren over het algemeen minder stress, zijn productiever, meer tevreden en melden zich minder vaak ziek. 

Jan Machek, psycholoog ArboNed"Juist nu hebben werkgevers en werknemers de kans om te profiteren van die regelmogelijkheden." 

- Jan Machek

De juiste balans vinden: hybride werken

Het belangrijkste verschil tussen stressvol en uitdagend werk is niet de werkdruk, maar de mogelijkheid om invloed te ervaren om je werk te kunnen regelen zoals jij dat prettig vindt. En dat zit hem ook in het kunnen bepalen waar en wanneer je werkt.

Jan Machek: “Juist nu hebben werkgevers en werknemers de kans om te profiteren van die regelmogelijkheden, waarbij werknemers de autonomie ervaren om hun werk in te richten op een manier die bij hen past. Tijdens de coronapandemie heeft iedereen kunnen ondervinden wat het betekent om niet altijd op kantoor te werken. Die persoonlijke ervaring van wat het thuiswerken gebracht of gekost heeft, zouden werknemers moeten meenemen in de terugkeer naar kantoor. Het zou doodzonde zijn als we met zijn allen zouden negeren wat we hebben geleerd en zonder nadenken terug zouden keren naar de oude situatie.”

Wat betekent het voor uw bedrijf?

“U heeft als werkgever ook kunnen ervaren wat het voor u betekent als uw werknemers niet meer altijd op vaste tijden en een vaste werkplek werken”, zegt Machek. “Maak voor uw organisatie de balans op. Wat is het effect op productiviteit en werkplezier? Wat betekent het voor het aantal vierkante meters dat u nog nodig heeft? Mijn advies: ga niet vanzelfsprekend terug naar de ‘oude situatie’. Ga op zoek naar een nieuwe balans en maak hierbij gebruik van de lessen van de afgelopen periode.”

Checklist hybride werken

Tips voor een goede hybride werkvorm

  • Geef uw werknemers een stem in het bepalen waar ze willen werken.
  • Ga in dialoog over de ervaren balans tussen de energiebronnen en stressoren in het werk. 
  • Maak afspraken over een gezonde thuiswerkplek en over het recht op onbereikbaarheid. 
  • Blijf met elkaar in gesprek over wat wel en niet werkt voor u allebei. 

Meer tips? Bekijk ook onze beknopte checklist:

Download checklist Hybride werken

Online workshop Gezond Thuiswerken

Hoe zorgt u ervoor dat uw werknemers die op kantoor én thuis werken prettig en gezond kunnen thuiswerken? Met de online workshop Gezond Thuiswerken geven we uw medewerkers in groepsverband tips over hoe ze zo gezond en comfortabel mogelijk thuiswerken.

Meer informatie

Gerelateerde nieuwsberichten