Mijn werknemer heeft COVID-19 gehad, wat nu?

  • Leestijd
    2 minuten
  • 10 augustus 2020 aangemaakt
  • 15 oktober 2020 bijgewerkt

Door: Wessel de With, arts bij ArboNed

Het herstel van werknemers die COVID-19 hebben gehad, kan maanden duren. Soms zijn er nog veel fysieke problemen en is er nog geen zicht op verbetering. Hierdoor kunnen ook psychische problemen ontstaan. Wat kunt u als werkgever doen en hoe helpt uw bedrijfsarts u hierbij?

Mijn werknemer heeft COVID-19 gehad, wat nu?

Geen ‘griepje’

Bij veel mensen bestaat nog steeds de misvatting dat corona ‘slechts een griepje is’, waarvan je even moet bijkomen. Ongemerkt zijn ex-COVID-patiënten vaak een stuk zieker geweest dan van buitenaf te zien is. Ook als zij ‘milde klachten’ hadden en niet naar het ziekenhuis hoefden.

Thuis revalideren

Het advies is dan vaak om thuis een revalidatieschema te volgen. Dit betekent dat we de werknemer motiveren om actief te werken aan het herstel. Dit hoeft vaak niet ingewikkeld te zijn; bijvoorbeeld elke dag een stukje verder lopen, elke dag een stukje verder fietsen, huishoudelijke taken stapsgewijs oppakken, goed eten (voldoende eiwitten voor spierherstel/opbouw), genoeg slaap.

Klachten uiteenlopend

Maar de groep patiënten en hun klachten, bijkomende beperkingen en persoonlijke doelstellingen lopen enorm uiteen. Dat, in combinatie met de onduidelijkheid die er helaas nog is over de ziekte, maakt dat er uiteindelijk altijd sprake zal zijn van maatwerk. Samen met u en uw werknemer werkt de arts of bedrijfsarts aan een persoonlijke aanpak voor een optimale re-integratie.

Bekijk ook de video met tips van het Erasmus MC

Meer informatie over het coronavirus en werk:

Gerelateerde nieuwsberichten