Coronacrisis: dit moet u regelen als uw werknemers niet thuis kunnen werken

  • Leestijd
    2 minuten
  • 28 april 2020 aangemaakt
  • 15 januari 2021 bijgewerkt

De meeste coronamaatregelen zijn verlengd en er is een roadmap. Daarin staat onder meer dat zoveel mogelijk Nederlanders thuis blijven werken. Uiteraard kan lang niet iedereen thuiswerken. Hoe zorgt u in dat geval dat uw werknemers toch veilig aan het werk kunnen? 

Wat als mijn werknemers niet kunnen thuiswerken?

Allereerst is het van belang dat alle werknemers die wel thuis kunnen werken dat voorlopig blijven doen. Voor werknemers op de werkvloer geldt als belangrijkste maatregel: blijf thuis bij coronaklachten (milde luchtwegklachten - neusverkoudheid, hoesten, keelpijn - en/of koorts). Lees hier wat dat voor u betekent als werkgever.

Hygiënemaatregelen: dit kunnen werknemers doen

Om het virus niet te verspreiden zijn er nog een aantal hygiënemaatregelen die uw werknemers kunnen nemen:

  • Raak ogen, neus en mond zo min mogelijk aan.
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik.
  • Was de handen regelmatig, volgens de wasinstructie van het RIVM.

Wijs uw werknemers hierop via bijvoorbeeld posters op de werkplek.

Als werkgever zorgt u er natuurlijk voor dat werknemers kunnen voldoen aan een goede handhygiëne. Dus: water en zeep om te wassen en papieren handdoekjes om af te drogen. Of handalcohol met een terugvetter als water en zeep niet voor handen zijn. Vraag vooral ook aandacht voor de wasinstructie van het RIVM. Te kort, of zonder zeep wassen, heeft geen zin.

Hygiënemaatregelen: dit kan de werkgever doen

Naast het informeren van uw werknemers, is het belangrijk om onderstaande hygiënemaatregelen door te voeren binnen uw organisatie:

  • Maak contactoppervlakken dagelijks meerdere keren schoon met reguliere schoonmaakmiddelen.
  • Voorzie uw werknemers van middelen waarmee ze hun werkplek ook zelf kunnen schoonmaken.
  • Was servies en bestek met water en zeep. Bij voorkeur op een hoge temperatuur in de vaatwasser.
  • Zorg voor een goede ventilatie en laat uw airconditionings-/klimaatbeheersingssysteem onderhouden.
anderhalvemetereconomie
In het midden van de drie cirkels: de coronaproof werkplek

 

Social distancing: 'anderhalvemetereconomie'

Een andere pijler in het beheersen van de corona-uitbraak is ‘social distancing’, contacten minderen. Kunnen uw werknemers niet thuiswerken door het type werk dat zij doen, moet u als werkgever ook op dit vlak zorgen voor passende maatregelen.

Werknemers moeten op een afstand van minimaal anderhalve meter van elkaar kunnen blijven. Maatregelen die u kunt overwegen in het kader van de 'anderhalvemetereconomie':

  • Spreid waar mogelijk de werk- en pauzetijden.
  • Laat werknemers zoveel mogelijk verspreid over de werkplek werken en creëer extra afstand, denk aan:
    • Looproutes in het pand met duidelijke markeringen (zoals op de grond gekleurde lijnen, blokken of pictogrammen).
    • "Om de rij" werken in de tuinbouw.
    • Via pick up points werken in de detailhandel, of (meer) verkoop via de webwinkel.
    • Ook in de horeca kunt u werken met pick up points en de keuken kunt u uitbreiden door het gastendeel ook te gebruiken als werkplek.
  • Zorg dat werknemers de lift bij voorkeur niet gebruiken, maar laat ze de trap kiezen. Is liftgebruik noodzakelijk, gebruik de lift dan met één persoon tegelijk, of maximaal twee als afstand houden mogelijk is.
  • Sluit, indien aanwezig, de bedrijfskantine en laat iedereen zijn eigen lunch meenemen. Maak ook afspraken over het gebruik van kleedkamers.
  • Regel waar mogelijk werkplekafschermingen van plexiglas.
  • Pas als dat nodig is - en als het kan - het productieproces aan (denk aan de assemblage van het totaalproduct in plaats van deelassemblage).
  • Leg uw werknemers reisbeperkingen op. Liefst reizen ze met hun eigen fiets of auto, pakken ze zo min mogelijk het ov en carpoolen ze niet.
  • Blijf elkaar continu attenderen op de maatregelen. Door middel van markeringen, posters, pictogrammen en simpelweg door elkaar erop aan te spreken. Uw preventiemedewerker kan hierbij natuurlijk ook zijn rol pakken.

Als eerste op de hoogte van meer tips en adviezen rond de anderhalvemetersamenleving? Houd hiervoor onze website in de gaten, of abonneer u op onze nieuwsbrief.

COVID-19-inventarisatie

Werken uw medewerkers ‘coronaproof’? Ga nu aan de slag met de praktische COVID-19-inventarisatie bij u in het bedrijf, zodat u zeker bent van een gezonde en veilige werkomgeving in de ‘anderhalvemetereconomie’.

Meer informatie

Mondkapjes

Sinds 1 december 2020 geldt in Nederland een mondkapjesplicht in alle publieke binnenruimten, stationsgebouwen en luchthavens. In het openbaar vervoer gold al een mondkapjesplicht. Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken en het moet ontworpen zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan. Medische mondneusmaskers zijn alleen bedoeld voor de zorg. 

Download gratis de praktische gids voor een gezonde werkomgeving in coronatijd

Gebruik de handvatten uit deze gids om samen gezond en met vertrouwen door te werken. Ook als de impact van het coronavirus fysiek en mentaal veel van u vraagt.

gids weer aan de slagIn deze gids:

  • Gezond blijven werken in coronatijd, fysiek en mentaal
  • Praktische handvatten voor de mkb'er
  • Praktijkvoorbeelden met adviezen van onze experts

Download de gids

Gerelateerde nieuwsberichten