Protocol ongewenste omgangsvormen
Een prettige werksfeer is cruciaal voor een gezond bedrijf. Dat betekent onder meer dat mensen respectvol met elkaar omgaan. De gevolgen van ongewenste omgangsvormen zijn voor iedereen verschillend. Ze kunnen bijvoorbeeld stress veroorzaken, maar werknemers ook het gevoel geven dat ze hun vrijheid en zelfstandigheid kwijtraken. Ze zien ertegenop om naar hun werk te gaan, kunnen ziek worden of besluiten ‘vrijwillig’ van baan te veranderen.
De aanpak
Aangezien uw werknemers ook zelf verantwoordelijkheid dragen, werkt u gezamenlijk aan een aanpak: het protocol voor ongewenste omgangsvormen. In dit protocol legt u het beleid vast op het gebied van pesten en andere thema’s als seksuele intimidatie en agressie. Zo is voor iedereen duidelijk wat binnen uw organisatie wel en niet mag en kan en werkt u aan een goed beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA-beleid).
Voor het protocol ongewenste omgangsvormen is draagvlak nodig onder directie/management en werknemers. Ook beschrijft het de disciplinaire maatregelen bij een bewezen overtreding. Op die manier krijgen ongewenste omgangsvormen binnen uw bedrijf minder kans.
De procedure bij ongewenste omgangsvormen
Stap 1: Bespreken
- Aanspreken van de collega('s) op ongewenste omgangsvormen
- Doel: samen tot een aanvaardbare werksituatie komen
Stap 2: Melden
- Melding bij en registratie door de leidinggevende(n)
- Doel: in onderling overleg tot een oplossing komen
(Deze stap kan worden overgeslagen)
Stap 3: Hulp inschakelen
- Een vertrouwenspersoon inschakelen
- Doel: advies en begeleiding naar bemiddeling
Stap 4: Klacht
- Geen oplossing, of oplossing niet naar tevredenheid? Schriftelijke klacht bij Klachtencommissie
- Doel: bemiddeling en oplossing
Stap 5: Onderzoek
- Hoor en wederhoor door Klachtencommissie
- Doel: vaststellen gegrondheid klacht conform uitgangspunten en gedragscode werkgever
Stap 6: Uitspraak
- Directie doet uitspraak en neemt maatregel(en); partijen zijn gebonden aan uitspraak
- Doel: klacht oplossen