Hoe kunt u het beste omgaan met een overspannen werknemer?

Omgaan met een overspannen werknemer

Een derde van de werknemers die langdurend verzuimen (> 6 weken), valt uit door psychische klachten, waaronder stressklachten, overspannenheid en burn-out. De gemiddelde duur van het verzuim door stress was in 2017 205 dagen. Als u weet dat één verzuimdag gemiddeld 250 euro kost, begrijpt u dat verzuim voorkomen en verlagen belangrijk is. De manier waarop u als leidinggevende omgaat met een overspannen werknemer, kan hieraan bijdragen. Lees hier onze tips.

Herken de signalen van een burn-out

Als u op tijd de signalen herkent die wijzen op stressklachten, kunt u tijdig ingrijpen en langdurig verzuim voorkomen. Signalen die wijzen op te veel stress zijn onder andere: fysiek (bijvoorbeeld nek- of schouderpijn, duizelig), denken (bijvoorbeeld verstrooidheid, piekeren), emotioneel (bijvoorbeeld prikkelbaar, opgejaagd) en gedrag (bijvoorbeeld fouten maken, teruggetrokken).  

Richting een burn-out is vooral verandering in gedrag belangrijk: het was een harde werker, gemotiveerd, behulpzaam, enthousiast, betrokken, niet klagen, doorzetten, maar is nu gedemotiveerd of ontevreden, meer klagen, een cynische en pessimistische instelling, ongezonde leefgewoontes, slechtere werkprestaties en potentieel verloop.

Preventiegesprek voeren

Bouw structureel aan een goede relatie met uw werknemers en ga, zodra u vermoedt dat een werknemer last heeft van stress of richting een burn-out werkt, preventief het gesprek aan.

Hoe ziet zo’n gesprek met vervolgstappen eruit?

1. Uit uw zorgen en luister

Ga in gesprek met de werknemer van wie u vermoedt dat hij last heeft van stress. Neem de tijd om te luisteren. Houd rekening met het feit, dat uw eigen draagkracht veelal groter is dan die van uw werknemer. U bent immers niet voor niets leidinggevende geworden.

2. Maak het concreet

Benoem concreet welke signalen u ziet en vraag of uw werknemer deze signalen herkent.

3. Vind de oorzaken

Waar komt de stress vandaan– zowel werk als mogelijk privé?Neem hier uitgebreid de tijd voor. Stel open vragen, luister goed en vraag door. Onderzoek of u en uw werknemer samen alle oorzaken in kaart hebben gebracht. Vat het gesprek geregeld samen en zorg dat de ander zich begrepen voelt. Bespreek (actuele) gevoelens.

4. Zoek naar oplossingen

Laat uw werknemer vooral zelf met oplossingen komen. Geef iemand hier waar nodig extra tijd voor en plan een vervolgafspraak in. Vraag ook of er behoefte is aan een afspraak met de bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werker.

5. Houd een vinger aan de pols

Houd goed contact met uw werknemer. Noteer afspraken en plan direct een volgende afspraak in. Ga ook tijdig in overleg met HR en de bedrijfsarts.

Hulp inschakelen

ArboNed kan u helpen bij de psychosociale begeleiding van uw werknemers om te voorkomen dat zij vanwege werkstress (langdurig) uitvallen.

Meer over psychosociale begeleiding