Klokkenluidersregeling

Een klokkenluider stelt misstanden in een bedrijf of organisatie aan de kaak. Werkgevers met vijftig werknemers of meer moeten een procedure hebben voor het melden van een (vermoeden van een) misstand bij de werkgever. De werkgever onderzoekt de misstand en neemt, indien nodig, maatregelen. Zo’n interne regeling werkt drempelverlagend en kan escalatie voorkomen. De klokkenluidersregeling is onderdeel van een goed PSA-beleid.

Klokkenluidersregeling

De Wet huis van klokkenluiders

De beschreven verplichting van een interne klokkenluidersregeling is onderdeel van de Wet huis voor klokkenluiders. Doel van de wet is de voorwaarden voor het melden van maatschappelijke misstanden binnen organisaties te verbeteren, door onderzoek naar misstanden mogelijk te maken en melders van misstanden beter te beschermen. De OR en werkgever moeten het beide eens zijn over (wijzigingen aan) de interne klokkenluidersregeling.

Inhoud klokkenluidersregeling

In uw klokkenluidersregeling staat beschreven hoe u binnen uw organisatie omgaat met het melden van een vermoeden van een misstand. Onderstaande punten moet u onder meer opnemen in uw regeling:

  • Hoe u omgaat met een interne melding;
  • Uw definitie van ‘een vermoeden van een misstand’;
  • De functionaris bij wie uw werknemer de misstand kan melden;
  • Dat u de melding als werkgever desgevraagd vertrouwelijk behandelt;
  • Dat uw werknemer in vertrouwen een adviseur kan raadplegen.

Uitgangspunt is dat vermoedens van misstanden eerst intern worden gemeld en behandeld. Is het vermoeden niet naar behoren behandeld, dan kan een werknemer zich wenden tot het Huis voor Klokkenluiders. 

Waarom een klokkenluidersregeling?

Een goed werkgever bevordert een bedrijfscultuur waarbinnen misstanden worden voorkomen en treft maatregelen die de kans op incidenten verkleinen en risico’s verminderen. Door tijdig ingrijpen bij (vermeende) misstanden, voorkomt u escalatie, een mogelijk conflict of langdurige uitval. Goede afspraken met de bedrijfsarts, de vertrouwenspersoon en de functionaris bij wie intern meldingen gedaan kunnen worden, zijn belangrijke voorwaarden. Net als duidelijkheid over ieders rol. Met goede onderlinge afspraken kunt u ziekteverzuim, onrust op de werkvloer en reputatieschade voorkomen.

Ondersteuning door vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon van ArboNed is ook vertrouwenspersoon integriteitskwesties, dus uw werknemer kan bij hem terecht voor ondersteuning bij het maken van de keuze of hij de melding zal gaan doen. Ook kan de vertrouwenspersoon hem begeleiden als de werknemer besluit een melding te doen. Heeft u als werkgever vragen over de klokkenluidersregeling, neem dan contact op met uw vaste contactpersoon. 

Offerte voor vertrouwenspersoon