Burn-out

  • Leestijd
    2 minuten
  • 03 april 2019 aangemaakt
  • 13 juli 2021 bijgewerkt

Het aantal werknemers dat uitvalt met een burn-out stijgt. Begrijpelijk dat veel werkgevers op zoek zijn naar een effectieve aanpak ervan. Liefst voorkomt u natuurlijk dat een werknemer uitvalt. Het helpt als u de vroege signalen van een burn-out herkent. Lees hier meer over het voorkomen van, en omgaan met stressklachten.

burn-out

Wat is een burn-out?

Werken is gezond en werkdruk is niet per se slecht. Sterker: we hebben werkdruk nodig om prestaties te leveren en het kan zelfs leiden tot ‘flow’.

Maar gebeurtenissen, verplichtingen en problemen - op werk en privé - kunnen spanning geven. Is de spanning te groot en is er onvoldoende mogelijkheid om 'op te laden', dan kan gezonde werkdruk omslaan in ongezonde stressklachten. Het lukt niet meer om met die spanning om te gaan en uw werknemer kan overspannen raken. Daarbij speelt iemands persoonlijkheid ook een rol, bijvoorbeeld als een werknemer te perfectionistisch is en te hoge eisen stelt. Mogelijk kan hij zijn werk hierdoor niet meer goed blijven doen.

Duren deze klachten een halfjaar en voelt uw werknemer zich uitgeput? Dan is er sprake van een burn-out.

burn-out

Burn-out herkennen

Als de (werk)stress bij uw werknemer leidt tot een burn-out, dan bent u hem gemiddeld ruim 9 maanden kwijt. Aangezien één verzuimdag gemiddeld 250 euro kost, betekent dit naast verlies aan productiviteit ook nog eens een flinke verhoging van de verzuimkosten. Wij kunnen ons voorstellen dat u daar als mkb’er echt wakker van ligt.

Vroeg ingrijpen is dan ook noodzakelijk. Verzuim door stress en psychische klachten is te voorkomen, als u op tijd de signalen herkent en aanpakt. De volgende signalen kunnen duiden op een (dreigende) burn-out:

  • Uw werknemer voelt zich moe, komt mat over en heeft een lagere productiviteit.
  • Hij is steeds cynischer over de werkdruk, de werkactiviteiten en heeft veel moeite met veranderingen.
  • Uw werknemer is vaker ontevreden en sneller geïrriteerd dan anders.
  • Hij meldt zich vaker ziek, heeft steeds meer lichamelijke klachten en een eventueel doktersbezoek draagt niet structureel bij tot herstel en beter functioneren.
  • Uw werknemer kan maar moeilijk herstellen van het werk. Hij heeft na het werk meer dan een uur nodig om bij te komen, of heeft zelfs het hele weekend nodig om te herstellen.
  • De balans tussen taken die de werknemer energie kosten en energie geven, is scheef.

energiebalans

Omgaan met psychische klachten door werkstress

De sleutel voor het verminderen van stress is het benutten van energiebronnen, zoals hulp vragen aan anderen en werk op een andere manier invullen. Het beschermt de werknemer tegen psychische klachten als gevolg van werkstress of een burn-out. Werknemers die hun energiebronnen blijven benutten, gaan namelijk anders om met de ervaren werkdruk.

Ga met uw werknemer in gesprek en bepaal samen wat er nodig is om de werkdruk te verminderen. Vraag uw werknemer waar hij vroeger energie van kreeg en hoe het komt dat dit verdwenen is. Hiermee activeert u uw werknemer om actief op zoek te gaan naar datgene waar hij energie van krijgt.

Download gratis de praktische gids 'Goed omgaan met werkstress, ook in tijden van corona'

Aan de coronamaatregelen van de overheid kunt u niets doen, maar zelfs in deze ingewikkelde tijden kunt u werkplezier stimuleren en werkstress (helpen) voorkomen. 

gids stressIn deze gids:

  • Alles over een goede energiebalans
  • Advies hoe met gestreste werknemers om te gaan
  • Praktische tips om u zelf met stress kunt omgaan
  • Praktijkvoorbeelden van andere mkb'ers

Download de gids

Training burn-out

Een hoge werkdruk is niet per definitie erg. U kunt de werkdruk ook niet altijd veranderen. U heeft wel invloed op hoe u en uw medewerkers ermee omgaan.

Via onze praktische training leert u stress bij werknemers te voorkomen, de signalen te herkennen en de oorzaak aan te pakken. Met goed stressmanagement voorkomt u burn-outs en voldoet u gelijk aan de Arbowet. 

Meer informatie en aanmelden

Jeff
"Fijne trainer, kent inhoud en vertelt luchtig. Veel praktijkervaring en casuïstiek!"

Beoordeling: 10

Corinne
"Wij waren met een zeer kleine groep. Prettig was om naast de stof ervaringen met elkaar te delen en de casussen met elkaar te bespreken."

Beoordeling: 9

Lisalotte
"Fijne, heldere opbouw van theorie. En in praktijk brengen met casussen. Veel mogelijkheid tot interactie/uitwisseling."

Beoordeling: 10

Professionele hulp

Via coaching, trainingen of de inzet van onze arbeids- en organisatiedeskundige werkt u op individueel- of organisatieniveau aan een gezonde werkdruk en goede sfeer. Zo zijn en blijven uw werknemers met plezier aan het werk, is er minder verzuim en minder verloop.

Vertoont uw werknemer toch symptomen van een burn-out, schakel dan op tijd een (bedrijfs)arts of andere professional in. Een vertrouwenspersoon kan helpen om werkgerelateerde knelpunten op te lossen op het gebied van werkdruk en ongewenste omgangsvormen (psychosociale arbeidsbelasting). Onze bedrijfsmaatschappelijk werkers kunnen uw werknemer ook coachen om beter om te gaan met stressklachten.

Gerelateerde nieuwsberichten

teaser_Bed

Verzuim verlagen

Gezonde werknemers maken een gezonde onderneming. Het verminderen of zelfs voorkomen van verzuim is van groot belang…

10 minuten