5 tips om RSI te voorkomen

  • Leestijd
    2 minuten
  • 27 februari 2019 aangemaakt
  • 07 maart 2019 bijgewerkt

Vandaag is de Internationale RSI Dag. De organisatie RSI Awareness (RSIA) heeft deze dag in het leven geroepen om mensen voor te lichten over de risico's en het aantal slachtoffers te verminderen. Tegenwoordig spreken we niet echt over RSI maar meer over KANS (Klachten aan de Arm, Nek en Schouder). Twee ergonomen geven tips om klachten te voorkomen.

Wij geven 5 tips om RSI-klachten aan arm, nek en schouders te voorkomen.

Maaike Spoelstra en Esther Graaff-Visser zijn ergonomen bij ArboNed. Zij hebben regelmatig te maken met werknemers die kampen met klachten aan de armen, nek en/of schouders. Zij zien de term RSI in de afgelopen tien jaar afnemen, maar het aantal mensen met deze klachten niet. In het ergste geval kunnen de klachten chronisch worden en dreigt langdurige uitval. Zij geven vijf tips om klachten te voorkomen.

1. Wissel uw werkhouding af

RSI staat voor Repetitive Strain Injury en wat misleidend is, is het woordje ‘repetitive’. Uw werk hoeft namelijk niet repeterend te zijn om last te krijgen van uw arm, nek of schouders. Ook werken in een statische houding (zoals de hele dag in dezelfde houding achter uw bureau) kan zorgen voor klachten. Daarom is dan ook de belangrijkste tip van de ergonomen: Zorg voor afwisseling. Zo is het belangrijk om minstens eenmaal per uur (bij voorkeur elk half uur) te bewegen.  Ook voor mensen die wel repeterend werk uitvoeren, bijvoorbeeld aan de lopende band is afwisseling in taken van belang.

2. Beoordeel de werkplek

Op kantoor moet goed meubilair aanwezig zijn. Liefst een in hoogte instelbaar bureau en een bureaustoel met goede armsteunen die ook verstelbaar zijn. Wordt er veel gewerkt met een beeldscherm, dan is het belangrijk dat deze recht voor de werknemer en op de juiste hoogte staat. Dit kan niet met de kleine laptops of handige tablets met toetsenbord. Natuurlijk zijn deze fijn voor onderweg en prima om kort te gebruiken maar ze zijn ongeschikt voor complete werkdagen. Kijk daarom goed naar uw werkzaamheden en de spullen die u daarvoor gebruikt. Zijn ze geschikt? En werkt u veel thuis of op locatie? Zorg ook daar voor een goed ingerichte werkplek. Zo voorkomt u klachten en langdurige uitval.

3. Geef voorlichting

In de praktijk zien Maaike en Esther dat werknemers vaak niet goed weten wat de goede houding is en hoe ze de afwisseling in de werkhouding krijgen. Daarom is het belangrijk om voorlichting te geven. En heeft een werknemer al lichte klachten? Laat dit dan niet op zijn beloop. Een bedrijfsarts kan ook preventief bezocht worden tijdens het open spreekuur, zo worden ergere klachten voorkomen.

4. Neem klachten serieus

Deze tip geldt voor de werknemers. Iedereen die veel repeterende bewegingen op het werk doet of in een statische houding achter het beeldscherm zit, herkent wel eens een zeurende pijn in arm, nek of schouders. Heeft u hier echter vaker last van en verdwijnt het ’s avonds niet als u bijvoorbeeld thuis op de bank zit, of gaat sporten? Trek dan aan de bel. Er zijn drie fases bij de KANS en in de laatste fase kan de pijn chronisch worden. Dus voorkom dat u terechtkomt in een volgende fase. De pijn wordt heviger en het herstel duurt langer.

5. Zorg voor een balans in de werkdruk

De genoemde klachten verergeren vaak onder een te hoog ervaren werkdruk. Men gaat verkrampt aan het werk, het moet tenslotte af, en de doorbloeding in de arm, nek en schouders verloopt niet meer goed. Dit is een recept voor klachten. Zorg daarom voor een goede balans in werkdruk en ontspanning. En ervaart u een stressvolle week, let er dan extra op dat u uw schouders ontspannen houdt en uw armen goed ondersteunt. Met de regelmatige afwisseling van werkhouding en beweging zorgt u dat de kans op klachten vermindert.

Ergonoom inhuren?

U bent werkgever en zorgt goed voor uw werknemers. Dat betekent ook dat u een goede, gezonde en veilige werkplek aanbiedt. Dit bent u zelfs wettelijk verplicht vanuit de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Nu kunt u een ergonoom inhuren om u daarbij te helpen. Maar wat doet die ergonoom dan bij u op de werkvloer? Wij zetten het hier op een rij.

Informatie?

Wilt u meer weten over RSI, KANS, de verschillende klachten en wat u als bedrijf kunt doen om deze te voorkomen? De ergonoom van ArboNed bespreekt graag met u wat de mogelijkheden zijn. U kunt hiertoe contact opnemen met Salessupport via 030 299 62 77 of salessupport@arboned.nl. Wij kunnen u verder helpen met onder andere beeldschermvoorlichting en werkplekonderzoeken/individueel advies.