Thuiswerken tijdens de coronacrisis: zo houdt u het teamgevoel vast

  • Leestijd
    2 minuten
  • 03 april 2020 aangemaakt
  • 19 mei 2020 bijgewerkt

Door: Jan Machek, psycholoog bij ArboNed

thuiswerken en teamgevoel tijdens coronacrisis

De mens heeft twee strijdige behoeftes met aan de ene kant het ‘zelf’ en aan de andere kant het ‘samen’. We willen de vrijheid om zelf te kunnen bepalen hoe wij ons leven inrichten, maar er is ook een onstuitbare behoefte aan verbondenheid en sociale eenheid. We balanceren hier steeds tussen en voelen spanning en pijn als we te ver naar een kant doorschieten.

Sociale isolatie door thuiswerken

Mensen die langere tijd thuiswerken of voor wie thuiswerken geen eigen keuze is, hebben last van het gebrek aan sociale contacten en voelen een verlies van verbondenheid. Sommige werknemers ervaren zelfs een behoorlijke mate van sociale isolatie. Ze kunnen zich eenzaam voelen en eenmaal zo op zichzelf aangewezen, kunnen uw medewerkers ook emotionele klachten ervaren, als somberheid of neerslachtigheid.

Sociale steun als energiebron

Realiseer u dat sociale steun (van collega’s en van de leidinggevende) een belangrijke energiebron is in het werk. En dat deze energiebron grotendeels wegvalt nu de sociale interactie, de gezelligheid op de werkplek, wegvalt door de corona-uitbraak. Maar sociale steun is meer. Het is ook de waardering die een werknemer krijgt van zijn leidinggevende voor “a job well done”. En de hulp van een collega als iemand met een moeilijk probleem worstelt.

Verbonden blijven

Waar de laatste twee punten al vaak via de mail gebeurden, kunnen online toepassingen ook veel van de (sociale) interactie op het werk goedmaken. Veel afdelingen werken intussen met Microsoft Teams, Hangouts, Zoom of andere applicaties om met elkaar in verbinding te blijven. Gebruik deze communicatiemiddelen voor uw overleggen en spoor uw teams daar ook toe aan. In een WhatsAppgroep kunt u elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen, maar ook persoonlijke gebeurtenissen delen en grappen maken. Spoor uw werknemers aan om belangstellend contact te onderhouden en te laten weten er voor elkaar te zijn. Zo blijft u verbonden en kunt u psychische problemen zoals angst, onzekerheid en eenzaamheid voorkomen.

thuiswerken en teamgevoel tijdens coronacrisis
Jan Machek, psycholoog bij ArboNed

 

Vraag onze praktische gids 'Eerste hulp bij thuiswerken' gratis aan voor uw werknemers

In deze gids:

  • Tips om de werkplek in te richten
  • Oplossingen voor de grootste valkuilen van thuiswerken
  • Advies van onze experts op het gebied van ergonomie, psychologie en vitaliteit

 

Met het aanbieden van de gids aan uw werknemers zorgt u ervoor dat zij ook thuis gezond en prettig kunnen werken. Vul uw gegevens in en u ontvangt de praktische gids per e-mail.

Gerelateerde nieuwsberichten