Wat doet een vertrouwenspersoon op het werk?

Wat doet een vertrouwenspersoon op het werk?

Wat doet een vertrouwenspersoon op het werk?

Niemand werkt alleen. Je hebt altijd te maken met andere mensen zoals collega’s, leidinggevenden, opdrachtgevers, onderaannemers, leveranciers, klanten, patiënten, adviseurs, controleurs, etc. Helaas verloopt deze samenwerking niet altijd even prettig. Zo kunt u te maken krijgen met pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, en agressie en zelfs geweld. De gevolgen van deze ongewenste omgangsvormen liegen er niet om: menselijk leed, verloop, verlies in productiviteit, verzuim en zelfs arbeidsongeschiktheid. Vanuit de Arbowet bent u als werkgever verplicht om aandacht te besteden aan deze onderwerpen, in de wet psychosociale arbeidsbelasting genoemd.

Waarom een vertrouwenspersoon?

Uit onderzoek is gebleken dat het aanstellen van een vertrouwenspersoon zeer effectief is in het voorkomen van ongewenste omgangsvormen. Ook werd geconstateerd dat slechts iets meer dan de helft van de bedrijven een vertrouwenspersoon heeft aangesteld. Zonde, want het is bewezen dat een vertrouwenspersoon werkt in het bestrijden van ongewenste omgangsvormen en dus het voorkomen van de vervelende, persoonlijke gevolgen.

Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?

De taken van de vertrouwenspersoon zijn niet eenvoudig: deze zijn onder meer het opvangen, begeleiden en ondersteunen van ‘klagende’ werknemers, het analyseren van voorvallen en adviseren hierover en de verwijzing naar professionele hulpverleners. Duidelijk zal zijn dat het in alle gevallen gaat om delicate kwesties die op een juiste manier moeten worden opgelost. De vertrouwenspersoon behandelt alle hulpvragen in strikte vertrouwelijkheid. Elke actie wordt slechts ondernomen wanneer de melder daarmee instemt. Een van de voorwaarden is dan ook dat een vertrouwenspersoon een sociaal, toegankelijk, oprecht en gezaghebbend persoon is, die het vertrouwen heeft van werknemers, leidinggevenden en directie.

Meer over de rol van de vertrouwenspersoon

Ter ondersteuning van de vertrouwenspersoon biedt ArboNed de basistraining Vertrouwenspersoon. Het hoofddoel van de basistraining is het verwerven van kennis en vaardigheden gericht op het functioneren als - of van de - vertrouwenspersoon. Ook kunt u via ArboNed een externe vertrouwenspersoon inhuren. Onze maatschappelijk werkers zijn allemaal gecertificeerd en getraind om als vertrouwenspersoon te werken. Ze zullen uw organisatie leren kennen, maar is door de onafhankelijkheid in staat met open blik naar uw organisatie te kijken. De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht.

Offerte vertrouwenspersoon aanvragen