Welkom bij ArboNed: zo gaat u goed van start

  1. Welkom
  2. Van start
    1. Medewerkers informeren
    2. De facturatie
    3. Gratis tools om verzuim te voorkomen
  3. Uw arbozaken op orde
    1. Verzuimprotocol
    2. Arbeidsrisico's verminderen
    3. Gezondheid bevorderen
    4. Sociale zorg medewerkers
    5. Werkstress de baas
  4. Uw werknemer meldt zich ziek: wat nu?
    1. Verzuim melden bij ArboNed
    2. Klant via een verzekeraar
    3. Alle stappen bij een ziekmelding

Welkom

For English, click here.

Van harte welkom bij ArboNed. Wij begeleiden u als mkb-ondernemer, leidinggevende, of HR-professional bij het snel, verantwoord en duurzaam re-integreren van uw zieke werknemers. Ook helpen we u verzuim te voorkomen. Zo kunt u blijven doen waar u goed in bent: ondernemen.

Concreet betekent dat het volgende:

Praktische informatie

De komende tijd ontvangt u meer praktische informatie van ons over uw arbozaken. Zie ook: van start en uw arbozaken op orde. Of ga direct naar informatie over ziekmelden

Bent u op zoek naar informatie uit uw regio of wilt u contact met ons opnemen?
Klik hier om de pagina van uw regio te bekijken.

regio-indeling ArboNed

Van start

Belangrijk om te weten:

  • Verzuimmeldingen voert u in via het online verzuimportaal Vandaag, of via de portal van uw verzekeraar (check het even bij uw tussenpersoon).
  • Zodra uw contract ingaat, kunt u inloggen op vandaag.arboned.nl en voert u direct de lopende ziekmeldingen in.
  • Informatie over ArboNed, de vaste contactpersoon en het ziekmelden deelt u met uw werknemers, bijvoorbeeld via een verzuimprotocol.
  • Verleent u bijv. uw administratiekantoor toegang tot het online verzuimportaal Vandaag, dan vult u hiervoor een machtigingsformulier in op www.arboned.nl/machtiging.

Nog eens alle zaken op een rij? Download dan onze checklist. Voor snel inzicht in al uw arbozaken.

Download de checklist 

Tip: download de checklist en open hem via een pdf-viewer in plaats van via uw browser.

Van start

Medewerkers informeren

Uw vaste contactpersoon belt en/of mailt u om kennis te maken. Dat is een goed moment om ook uw werknemers op de hoogte brengen van uw contract bij ArboNed en van de contactgegevens van uw vaste contactpersoon.

U kunt uw werknemers informeren door deze concepttekst aan te passen aan uw situatie. De tekst kunt u bijvoorbeeld delen via een mail, uw intranet of een poster op het mededelingenbord. Denkt u ook aan uw verzuimprotocol?

Lees hier meer over de rol van uw vaste contactpersoon bij ArboNed.

Van start

De facturatie

  • Losse verrichtingen die te maken hebben met poortwachteractiviteiten voeren we altijd uit. We factureren deze verrichtingen achteraf, tenzij ze binnen uw verzuimabonnement vallen.​
  • Voor overige interventies, los van poortwachteractiviteiten, sturen wij u eerst een offerte. Of u vult een opdrachtbevestiging in via de website. Bent u klant via een verzekeraar, dan kunnen andere afspraken gelden. Uw verzekeraar informeert u hierover.
  • Facturen voor losse verrichtingen ontvangt u per e-mail van ons, tenzij door u anders is aangegeven.​
  • U vindt facturen terug in het online verzuimportaal Vandaag onder 'Werkgever info', tabblad 'Facturatie'.
  • U zorgt ervoor dat uw medewerkersoverzicht in Vandaag altijd up-to-date is, zodat uw verzuimrapportages kloppen en de jaarlijkse facturatie ook. Bent u klant via een verzekeraar? Dan hoeft u niets te doen. Wij krijgen de gegevens via uw verzekeraar.
  • Wij verlengen de verzuimabonnementen jaarlijks begin december en factureren deze verlenging vooraf, tenzij anders is afgesproken (bijvoorbeeld bij een verzuimverzekering).​  

​Gemak: automatische incasso​

Wilt u geen omkijken hebben naar uw facturen? Maak dan gebruik van automatische incasso. U machtigt ons hiervoor via het sepa-formulier. ​Het ingevulde en ondertekende formulier mailt u aan info@arboned.nl. Uiteraard kunt u de automatische incasso altijd stopzetten of wijzigen.​

​Vragen?​

Heeft u nog vragen over uw facturen, kijk dan bij onze veelgestelde vragen, of bel 030 299 6111.

Van start

Gratis tools om verzuim te voorkomen

Website en nieuwsbrieven

Praktische gids Samen gezond ondernemen

gids welkomLees in deze praktische gids hoe u binnen uw bedrijf aan de slag kunt met uw (preventieve) arbozaken en hoe u de kennis en expertise van ArboNed daarbij kunt inzetten.

Download de praktische gids

Tip: download de gids en open hem met een pdf-viewer in plaats van via uw browser.

Uw arbozaken op orde

Voldoet u aan de verplichtingen vanuit de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), dan houdt u uw bedrijf gezond en voorkomt u boetes van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

Heeft u al uw arbozaken op orde?

Zo zit het met uw basiscontract

De Arbeidsinspectie controleert dus of u als werkgever voldoet aan de Arbowet. Bijvoorbeeld of u een overeenkomst heeft met een arbodienst of bedrijfsarts: het basiscontract. Met uw verzuimabonnement bij ArboNed (op basis van de ‘vangnetregeling’), voldoet u aan de eisen die de Arbowet stelt in artikel 14a rond het uitvoeren van uw wettelijke taken, het zogenoemde basiscontract. Concreet betekent het dat ArboNed u graag ondersteunt bij uw onderstaande taken, precies zoals de wet ook vereist:  

  • Activiteiten op het gebied van verzuim en re-integratie.  
  • Het bieden van vrije toegang van werknemers tot de bedrijfsarts (via het open spreekuur).  
  • De Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).  
  • Het Preventief medisch onderzoek (PMO, of PAGO).   
  • In specifieke gevallen een aanstellingskeuring.    

Het basiscontract bestaat uit:

Deze documenten laat u zien aan de Inspectie. Let op: uw personeelsvertegenwoordiging moet instemmen met de samenwerkingsvoorwaarden en hiervan wil de Arbeidsinspectie ook bewijs zien.

Uw arbozaken op orde

Verzuimprotocol

Als werkgever bent u verplicht om de regels rond het aanvragen van verzuimverlof bekend te maken bij uw werknemers. Uw werknemers moeten deze verzuimregels opvolgen. Het is verstandig op papier te zetten hoe werknemers zich moeten ziekmelden binnen uw bedrijf. Zo'n document heet een verzuimprotocol.​​

Wat staat er in een verzuimprotocol?

  • Beschrijf hoe, bij wie en hoe laat uw werknemer (uiterlijk) moet melden dat hij ziek is. ​
  • Geef ook informatie over wat uw werknemer moet doen als hij zijn contactpersoon niet (direct) kan bereiken.​
  • En geef aan wat uw werknemer moet doen als hij taken over te dragen heeft, of afspraken moet verzetten. 
  • Vermeld ook hoe een werknemer zich beter meldt.​

Voorbeeld verzuimprotocol

​Download hieronder een voorbeeldprotocol, dat u kunt aanpassen aan de situatie in uw bedrijf, en deel het met uw medewerkers:

Download verzuimprotocol – met digitale vragenlijst​

Download verzuimprotocol – zonder digitale vragenlijst​

Download hieronder een kort bericht waarmee u uw medewerkers kunt informeren over ArboNed en uw vaste contactpersoon. U kunt de tekst aanpassen aan uw situatie en delen via bijvoorbeeld e-mail, intranet of uw mededelingenbord.

Informatie over ArboNed voor uw werknemers

Uw arbozaken op orde

Arbeidsrisico's verminderen

Verzuim is voor niemand prettig. Werknemers hebben gezondheidsklachten, werkgevers missen hun werknemers en zitten met kosten waar geen opbrengsten tegenover staan. U voorkomt dus veel ellende als u het verzuim binnen uw organisatie kunt verlagen. Sterker nog: investeren in preventie heeft een positieve uitwerking. U toont goed werkgeverschap en motiveert hiermee uw werknemers. U voldoet aan uw wettelijke verplichtingen, waarmee u boetes voorkomt. ​

​De basis voor het voorkomen van verzuim, is het in kaart brengen van de arbeidsrisico’s in uw bedrijf. Dat doet u met de Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E).

Steunpunt RI&E heeft berekend dat u de kosten van een RI&E terugverdient: ​

Wij kunnen u ondersteunen bij het uitvoeren en/of toetsen van de RI&E. Liever (eerst) zelf aan de slag? Download de praktische gids voor concrete handvatten of luister deze podcast.​

Een goed arbobeleid is belangrijk. Ik denk niet dat iedereen zich realiseert hoe hoog de kosten zijn van een zieke werknemer. En je hebt als werkgever een morele verplichting naar je werknemers. Zij moeten hun werk veilig en in goede gezondheid kunnen doen. ​

- Rolf Bouwman, adjunct directeur bij AG Ems Nederland

Preventiemedewerker​

Dankzij de preventiemedewerker is er binnen organisaties extra aandacht voor het voorkomen van verzuim. Elk bedrijf moet één of meer preventiemedewerker(s) aanstellen. Bij kleinere bedrijven (maximaal 25 werknemers) kan de directeur/eigenaar ook zelf de rol van preventiemedewerker op zich nemen. Kom goed beslagen ten ijs via onze (online) training Preventiemedewerker in een dag.​

Succesverhaal uit de praktijk

“Dankzij de RI&E hebben wij alle veiligheidsrisico’s in kaart”, vertelt Frans Kalkhoven van Toyota Material Handling. “Wat heel belangrijk is, is dat je op de werkvloer voldoende draagvlak creëert voor veiligheid. Zorg dus dat mensen betrokken blijven. Communiceer er goed over.” 

Uw arbozaken op orde

Gezondheid bevorderen

Hoe gezond en vitaal is uw organisatie, waar krijgen uw werknemers energie, of juist stress van? Het Preventief medisch onderzoek (PMO) van ArboNed geeft duidelijkheid. Via een online vragenlijst en relevante fysieke onderzoeken krijgen uw werknemers inzicht in hun mentale en lichamelijke gezondheid. Als dat nodig is, krijgen ze praktisch advies. ​Zo bevordert u gezondheid en vitaliteit binnen uw bedrijf.

​Het PMO is meer dan een wettelijke verplichting. U toont als werkgever uw waardering voor uw werknemers en laat zien dat u hun gezondheid belangrijk vindt. Direct zelf aan de slag met gezondheid in uw bedrijf? Download dan hier onze praktische gids Een gezond bedrijf of luister deze podcast.​

Succesverhaal uit de praktijk​

Jan Hak is Teamleider Milieustraten bij afvalinzamelaar Avri. Hij deed mee aan het Preventief medisch onderzoek en dat had een flinke impact op hem. Hoe precies, vertelt Jan in deze video:​

Uw arbozaken op orde

Sociale zorg medewerkers

Sociale zorg medewerkers

Maar liefst een derde van het langdurend verzuim heeft een psychische oorzaak. Als het gaat om werkgerelateerde oorzaken, dan heeft psychisch verzuim vooral te maken met psychosociale arbeidsbelasting (PSA), al jaren één van de belangrijkste arbeidsrisico’s. ​PSA staat uitgelegd in artikel 1 van de Arbowet. Onder PSA vallen alle factoren die op het werk stress kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld: agressie, geweld, seksuele intimidatie, pesten en werkdruk.

​ArboNed biedt gerichte dienstverlening op het gebied van psychosociale begeleiding, zoals de PSA-module voor het kleinbedrijf.​ Zo kunt u voorkomen dat uw werknemers ziek worden. Direct zelf aan de slag? Download dan de praktische gids, of luister deze podcast.

Checklist PSA-beleid​

Is uw PSA-beleid op orde? U checkt het hier.​

Uw arbozaken op orde

Werkstress de baas

Werken is gezond en werkdruk is niet persé slecht. Sterker: we hebben werkdruk nodig om prestaties te leveren en het kan zelfs leiden tot ‘flow’. Is de spanning te groot, dan kan gezonde werkdruk omslaan in stressklachten. Onze prestaties, ons welzijn en zelfs onze gezondheid kunnen hieronder lijden. Alles draait om de juiste balans. ​

werkstress

Werkstress 

Stress in, of door de werksituatie noemen we werkstress. Dat kan een gevolg zijn van de hoeveelheid werk, maar kan ‘m ook zitten in hoe iemand werkdruk ervaart. Een werknemer die te perfectionistisch is, kan bijvoorbeeld het gevoel hebben tekort te schieten of de controle te verliezen.​

Privéomstandigheden kunnen ook stress veroorzaken, bijvoorbeeld als iemand naast zijn baan mantelzorger is. Staan er te weinig herstelmogelijkheden en ‘opladers’ tegenover, dan kan stress leiden tot uitval met gezondheidsklachten. ​

De aanpak ​

Het goede nieuws is dat er vaak iets aan te doen is. Dat begint met een goed gesprek: waar wringt de schoen. Afhankelijk van het probleem richt de aanpak zich op het werk zelf (de hoeveelheid en/of inhoud), of op de veerkracht van uw medewerker. Iemand kan bijvoorbeeld nieuwe vaardigheden aanleren om met stressvolle situaties om te gaan. Zo kunt u ernstige gevolgen voorkomen, zoals langdurige uitval door een burn-out. ​

Meer weten? Download de praktische gids, of luister deze podcast. Snel aan de slag met een professional? Kijk dan eens bij Mijn Organisatie-expert.

Uw werknemer meldt zich ziek: wat nu?

Verzuim houdt in dat een werknemer niet op het werk verschijnt en hiervoor ‘ziekte’ als reden opgeeft. Een ziekmelding kan voor een korte periode zijn, omdat hij bijvoorbeeld griep heeft, maar kan ook langer duren. Wat de reden ook is, het is belangrijk dat u elke ziekmelding aan ons doorgeeft.Dat doet u via het online verzuimportaal Vandaag, of via de portal van uw verzekeraar.

Wat mag u vragen?

Hier leest u meer over wat wel/niet mag als een werknemer zich ziekmeldt.


Meer leren over verzuimmanagement en verzuimgesprekken

Wilt u direct zelf aan de slag met het voorkomen en verlagen van verzuim in uw organisatie? Leer er alles over in deze praktische training van één dag.
Meer informatie en aanmelden

Uw werknemer meldt zich ziek: wat nu?

Verzuim melden bij ArboNed

Als werkgever moet u een ziekmelding uiterlijk binnen een week doorgeven aan uw arbodienst. Hoe eerder, hoe beter. Bij ArboNed gaat dat via het online verzuimportaal Vandaag. Bent u klant via een verzekeraar, dan geeft u de ziekmelding door via de portal van uw verzekeraar.​

Let op: meld elk verzuimgeval. Ook als iemand bijvoorbeeld ‘slechts’ een griepje heeft en met een paar dagen weer beter is. Waarom dit verstandig is, ziet u hier.​

In de Tijdlijn Wat te doen bij verzuim ziet u stap voor stap wat de acties zijn volgens de Wet verbetering poortwachter en uw contractafspraken met ArboNed. 

​Online verzuimportaal Vandaag​

In Vandaag kunt u het verzuim op de voet volgen. U vindt er een concept-Plan van aanpak dat al deels is ingevuld. Ook ziet u de planning van de (Poortwachter)activiteiten, zoals de oproep voor het spreekuur en de Probleemanalyse. En u kunt eenvoudig actuele verzuimrapportages maken.

Binnen Vandaag geldt het privacybeleid van ArboNed.​ Verleent u bijv. uw administratiekantoor toegang tot het online verzuimportaal Vandaag, dan vult u hiervoor een machtigingsformulier in op www.arboned.nl/machtiging.

Account aanmaken
Als het goed is, heeft u een e-mail ontvangen met een gebruikersnaam. Hiermee kunt u inloggen zodra uw contract ingaat. Heeft u de e-mail niet (meer), dan kunt u hier een nieuwe gebruikersnaam aanvragen.​

Ziek- of herstelmelding invoeren
Zo geeft u snel een ziek-, verloop-, of herstelmelding door: 

  • Log in op Vandaag.
  • Klik op Werknemers, u ziet nu het Werknemeroverzicht.
  • Linksboven in uw scherm kunt u een werknemer zoeken, of via de uitklapmenu’s een selectie maken. 
  • Selecteer de juiste werknemer door met uw muis één keer op de juiste regel te klikken, u kunt meerdere werknemers selecteren door de Ctrl-toets ingedrukt te houden. 
  • Klik onderaan het scherm op Melden
  • U ziet het scherm waar u de ziek-, verloop-, of herstelmelding kunt doorgeven. 
  • Vul alle velden in en klik op Verzuim/ wijziging bevestigen

Een uitgebreide handleiding vindt u in Vandaag.​

Uw werknemer meldt zich ziek: wat nu?

Klant via een verzekeraar

U geeft ziekmeldingen door via de portal van uw verzekeraar. Toch is Vandaag ook voor u relevant. Vandaag geeft u 24/7 toegang tot verzuimdossiers, terugkoppelingen en data van spreekuren. Ook vindt u een overzicht van de afgesproken dienstverlening en de facturen.​

Uw werknemer meldt zich ziek: wat nu?

Alle stappen bij een ziekmelding

Uw werknemer heeft zich ziekgemeld. In onze Tijdlijn Wat te doen bij verzuim, exclusief voor klanten van ArboNed, ziet u stap voor stap wat de acties zijn volgens de Wet verbetering poortwachter en uw contractafspraken met ArboNed.

De tijdlijn maakt duidelijk wat u als werkgever doet, welke verantwoordelijkheden uw werknemer heeft en hoe wij u hierbij ondersteunen.

Naar de tijdlijn