Wet verbetering poortwachter

  • leestijd: 4 minuten
  • 06 augustus 2019 aangemaakt
  • 08 augustus 2019 bijgewerkt

De Wet verbetering poortwachter verplicht u als werkgever om er samen met uw werknemer en de arbodienst voor te zorgen dat uw zieke werknemer zo snel mogelijk en verantwoord weer aan het werk kan. U heeft een actieve rol bij de re-integratie van uw werknemer en uw werknemer moet hieraan meewerken.

 

 

wet verbetering poortwachter

verzuimabonnementVoldoen aan de Wet verbetering poortwachter?

Met een verzuimabonnement bij ArboNed voldoet u altijd aan de Wet verbetering poortwachter. Check welk abonnement het beste past bij uw bedrijf:

Bekijk hier onze verzuimabonnementen

Loon doorbetalen

Werkgevers moeten hun zieke werknemers twee jaar lang minstens 70% van het laatstverdiende loon doorbetalen. Kunt u als werkgever niet aantonen dat u zich volgens de verplichtingen van de Wet verbetering poortwachter voldoende heeft ingespannen om uw werknemer te laten re-integreren, dan kunt u verplicht worden om ook het derde jaar loon door te betalen.

Verplichtingen volgens de Wet verbetering poortwachter

Werkgevers en werknemers hebben een aantal verplichtingen voor de wet, die al beginnen in de week van de verzuimmelding.

wet poortwachter

Dag 1: Verzuimverlof aanvragen

Uw werknemer vraagt op de eerste verzuimdag verzuimverlof aan via zijn directe leidinggevende. Als werkgever geeft u deze verzuimmelding door aan de arbodienst. Bij ArboNed werken we met het online verzuimsysteem ‘Vandaag’, zodat werkgevers snel en gemakkelijk verzuim kunnen melden. En u kunt zo zelf de status van het verzuim van de werknemer volgen.

Week 6: Probleemanalyse

Volgens de Wet verbetering poortwachter moet de probleemanalyse uiterlijk in de zesde verzuimweek zijn geschreven. Hierin beschrijft de bedrijfsarts onder andere de beperkingen en de mogelijkheden van de werknemer. En hij geeft een richtinggevend advies, waarmee u in afstemming met uw werknemer afspraken kunt maken over de mogelijke (eventueel gedeeltelijke) werkhervatting. Vanuit de privacywetgeving ontvangt u van ons geen inhoudelijke en/of medische informatie over het gesprek tussen uw werknemer en onze professional. Klik hier voor meer informatie over de privacywetgeving rondom de gegevens van uw werknemer.

De bedrijfsarts stelt een probleemanalyse op aan de hand van het spreekuur. Op basis van de Probleemanalyse en het Plan van aanpak (zie volgende alinea) beoordeelt UWV of werkgever en werknemer zich voldoende hebben ingespannen om tot werkhervatting te komen. Lukt het niet om samen een Plan van aanpak op te stellen? Dan kunt u ook een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen

Week 8: Plan van aanpak

Aan de hand van de Probleemanalyse en het advies van de bedrijfsarts stelt u samen met uw werknemer het Plan van aanpak op. Hierin legt u afspraken vast over het doel van de re-integratie en met welke activiteiten dit doel het beste kan worden bereikt. Beschrijf hierin wat (activiteit) u of uw werknemer (wie) vanaf wanneer (planning) gaat doen. En u benoemt samen een casemanager die het Plan van aanpak begeleidt en controleert, bij voorkeur iemand die ook bij u werkt. In de meeste gevallen vervult de directe leidinggevende van de zieke werknemer die rol.

Uw werknemer en u moeten het Plan van aanpak op tijd vaststellen: uiterlijk twee weken na ontvangst van de Probleemanalyse en het advies. Daarmee bent u nog niet klaar. Het Plan van aanpak is een momentopname, dus u komt minimaal een keer per zes weken bij elkaar om de voortgang te bespreken. Zo nodig past u het plan aan. Het kan ook gebeuren dat de bedrijfsarts adviseert het Plan van aanpak aan te passen. U zorgt er als werkgever voor dat de bedrijfsarts regelmatig contact heeft met de werknemer over het verloop van de arbeidsongeschiktheid.

Week 42: verzuimmelding bij UWV

Bent u klant bij ons, dan geeft ArboNed de verzuimmelding door aan UWV.

Week 52: Eerstejaarsevaluatie

Bij het ingaan van het tweede verzuimjaar verplicht de Wet verbetering poortwachter werkgever en werknemer om de voortgang in de re-integratie opnieuw te beoordelen. En eventueel nieuwe afspraken vast te leggen. Omdat de bedrijfsarts een grote rol heeft in het re-integratietraject is het verstandig om hem bij de evaluatie te betrekken.

Week 87: Re-integratieverslag

Als uw werknemer na 91 weken het werk nog niet (volledig) heeft hervat, moet u als werkgever een re-integratieverslag opleveren om een WIA-uitkering aan te vragen. In dit verslag beschrijven bedrijfsarts, werkgever en werknemer hun visie over de re-integratie. In week 87 ontvangt uw werknemer de WIA-aanvraagformulieren van UWV. De bedrijfsarts omschrijft de (medische) bevindingen over de verzuimperiode, uiteraard binnen de kaders van de privacywetgeving, en geeft een actueel oordeel over de situatie.

Week 93: WIA-beoordeling

UWV beoordeelt op basis van het re-integratieverslag of werkgever en werknemer er alles aan hebben gedaan om de instroom in de WIA te voorkomen. Ook nodigen zij uw werknemer uit voor een WIA-onderzoek.

Als UWV vindt dat uw werknemer te weinig aan zijn re-integratie heeft gedaan, dan kunnen zij een uitkering weigeren. Heeft u als werkgever naar het oordeel van UWV niet genoeg meegewerkt aan de re-integratie, dan krijgt u een boete.

Verzuimproces ArboNed

Download de pdf voor snel inzicht in alle stappen van het verzuimproces bij ArboNed. Uiteraard voldoet het aan de verplichtingen van de Wet verbetering poortwachter.

Download verzuimproces (pdf)

verzuimmanagementVerzuim effectief beheersen en beperken

Leer het verzuim binnen uw organisatie effectief te beheersen en beperken met de training Verzuimmanagement. Na de training weet u de belangrijkste informatie rondom de Wet verbetering poortwachter, kunt u verzuim (preventief) beïnvloeden en kunt u de samenwerking met de bedrijfsarts optimaal benutten.

Meer informatie en aanmelden